مدیر منطقه آب تربت‌حیدریه گفت: عملیات انسداد ۶۸ حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان انجام شده است، بیشتر چاههای مسدود شده بدلیل جریمه اندک دوباره حفر می‌شوند.

مهدی طلعتی گفت: در زمینه انسداد چاههای غیر مجاز با مشکل خلاء یا ضعیف بودن قوانین بازدارنده مواجه هستیم و این بدان معناست که بلافاصله بعد از پر کردن چاه، فرد خاطی دوباره اقدام به حفر می‌کند، زیرا جریمه آن بین پنج تا ۱۵ میلیون ریال است و این رقم را تنها با فروش یک تانکر آب جبران می‌کند.
وی تعداد چاههای کشاورزی در بخش کشاورزی و صنعت تربت حیدریه را شامل ۶۵۵ حلقه عنوان و بیان کرد: از این تعداد حدود ۵۰۱ حلقه چاه کشاورزی و ۱۵۴ حلقه چاه در بخش شرب، صنعت و خدمات دایر است که در مجموع از این چاهها سالانه ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

مدیر منطقه آب تربت حیدریه ادامه داد: ۸۹ درصد معادل ۱۹۶ میلیون مترمکعب آب تولیدی این شهرستان در بخش کشاورزی به مصرف می رسد و سهم بخش شرب، صنعت و خدمات ۲۵ میلیون متر مکعب است که هشت درصد از این میزان مربوط به بخش شرب و سه درصد بقیه نیز مربوط به بخش خدمات و صنعت است.
وی تعداد قنوات منطقه تربت حیدریه را ۵۱۱ رشته و آبی که از آن‌ها استحصال می‌شود را حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در طول سال عنوان کرد و افزود: از ۱۴۵ حلقه چشمه موجود در تربت حیدریه بیشتر آنها به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر خشک شده و در مجموع حدود ۱۰ میلیون مترمکعب تولید بیشتر ندارد.

طلعتی در بخش از سخنانش گفت: در راستای تعادل‌بخشی در مصرف آب در شهرستان تربت حیدریه ابتدا به ساکن و برای نخستین بار در سطح کشور، اقدام به کنترل چاه‌های داری مجوز با نصب سیستم هوشمند مانیتورینگ شده است.
وی در ادامه به چالش‌های پیش رو اشاره و اظهار کرد: سالها است که ما و جهاد کشاورزی بر سر قوانین حاکم به تفاهم نرسیده‌ایم و حال آنکه یک کشاورز ما فهمیده که کشاورزی برایش مقرون به صرفه نیست.
مدیر منطقه آب تربت حیدریه افزود: بر این اساس مجموعه فعالیت منابع آب و کشاورزی در این خطه بر اساس یک قاعده " باخت باخت" است یعنی هم ما باید آب را ارزان بفروشیم و هم کشاورز ما ناراضی است.
وی تصریح کرد: مشکل بعدی "وظایف و اختیارات" وزارت نیرو است که با هم تناسبی ندارند و لذا شاهد موازی کاری بین وزارت جهاد و وزارت نیرو هستیم، این در حالی است که جهاد کشاورزی از پشتوانه اجتماعی بیشتری برخوردار است.

مدیر منطقه آب تربت حیدریه ادامه داد: با کمال تاسف تاکنون در تصمیم‌‎سازی‌ها تنها دولتی‌ها حق رای داشتند و ذینفعان و بهره‌برداران بخش خصوص در برنامه‌‎ریزی‌ها دخالت داده نمی‌‎شدند، البته به تازگی و آرام‌آرام این رویه جای خود را به حضور بخش خصوصی تغییر داده و اکنون تعاونی «آب‌بران» تربت حیدریه که یک انجمن صنفی با عضویت بهره‌برداران منابع آب است، ایجاد شده و کم‌کم مدیریت دشت‌ها به این گروه واگذار می‌شود.
طلعتی در ادامه مصرف غیراستاندارد به دلیل ارزان بودن قیمت آب را به عنوان چالش دیگر یاد کرد و گفت: سرانه مصرف آب شرب هر نفر ۲۷۰ لیتر در روز و این در حالیست که رقم استاندارد و نرمال آن باید ۱۷۰ لیتر در روز باشد و این یعنی روزی ۱۰۰ لیتر تلفات آب داریم که عمده‌ترین دلیلش فرسودگی شبکه توزیع آب است.

برچسب ها: چاه غیرمجاز ، حفر چاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.