رئیس کودتاچیان نیجر با اقدام نظامی مالی و بورکینافاسو در کشورش موافقت کرد.

«عبدالرحمن تیانی» رئیس شورای ملی نجات میهن (NCSR) که توسط کودتاچیان نیجر تشکیل شده است دستوری را امضا کرد که به نیرو‌های دفاعی و امنیتی بورکینافاسو و مالی اجازه می‌دهد در صورت وقوع حادثه وارد کشورش شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام پس از پایان دیدار «اولیویه رومبا» وزیر امور خارجه مالی و «عبدالله ایوب» همتای بورکینافاسویی وی و دیدار آن‌ها با تیانی در نیامی رخ داده است.

پس از پایان این دیدار، وزیران امور خارجه مالی و بورکینافاسو نسبت به دستور صادر شده از سوی کودتاچیان نیجر استقبال کردند.

بر پایه این دستور نیجر به نیرو‌های دفاعی و امنیتی این دو کشور اجازه می‌دهد که در صورت هرگونه حمله نظامی به آن، وارد نیجر شوند.

رسانه‌های محلی نیجر جمعه گذشته از استقرار هواپیما‌های مالی و بورکینافاسو در آن کشور خبر دادند.

بورکینافاسو و مالی که در شش ماه گذشته مانند نیجر شاهد کودتا‌های نظامی بودند، ۱۰ مردادماه نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هرگونه دخالت نظامی در نیجر اعلان جنگ به آنها تلقی می‌شود.

این دو کشور که به صورت نظامی اداره می‌شوند، ۱۸ مردادماه نیز بار دیگر در بیانیه‌ای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که مانع از هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر شود.

اقدام مالی و بورکینافاسو در حالی انجام می‌شود که مسئول سیاسی، صلح و امنیت جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا موسوم به اکواس جمعه گذشته اعلام کرد که این گروه در صورتی که دستور اقدام نظامی علیه نیجر صادر شود، آماده نبرد است.

نیرو‌های گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری رئیس جمهوری این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند سپس او را از مقامش برکنار کردند. 

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرز‌ها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
جز برای اجرای انتخابات آزاد هیچ دلیل دیگه ای برای اقدام نظامی در هیج کجای دنیا قابل قبول نیست
آخرین اخبار