رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، به ارائه گزارشی از وضعیت داروخانه‌ها در کشور پرداختند.

شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران در آستانه روز داروساز گفت: کمبود‌ها وجود دارد و استان به استان فرق می‌کند و در مواردی، این کمبود‌ها کشوری است.

کلانتری افزود: متأسفانه شرکت‌های پخش از شرایط کمبود نقدینگی داروخانه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و در توزیع دارو، تبعیض قائل می‌شوند.

او از سبد فروشی برخی شرکت‌های پخش انتقاد کرد و گفت: برخی شرکت‌های پخش دارو، در سبد فروش خود، داروخانه را به خرید مکمل‌ها ملزم می‌کنند.

کلانتری در عین حال از رفع کمبود‌های دارویی سال گذشته خبر داد و افزود: خوشبختانه در شرایط کنونی، دچار کمبود‌های دارویی سال گذشته نیستم و حتی ذخیره دارویی هم در برخی اقلام ایجاد شده است.

در ادامه، هادی احمدی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران از تعداد زیاد شرکت‌های پخش دارو در کشور انتقاد کرد و گفت: ۶۴ شرکت توزیع پخش سراسری و ۱۸۰ پخش استانی داریم. در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.

او افزود: در کشور‌های اروپایی، ۳ یا ۴ شرکت پخش وجود دارند و توزیع دارو در این کشور‌ها در بستر الکترونیک انجام می‌شود.

احمدی ادامه داد: تعداد زیاد شرکت‌های پخش، معضلی برای داروخانه شده است؛ زیرا روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ ویزیتور به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و همین موضوع باعث سردرگمی داروخانه‌ها در ارائه خدمت به مردم شده است.

وی افزود: ما کمبود دارو نداریم، بلکه مشکل مدیریت توزیع دارو داریم. چرا بعد از تغییر قیمت دارو، به یک باره شاهد وفور دارو‌ها هستیم.

احمدی تاکید کرد: ما توان رقابت و صادرات دارو را داریم، اما صنعت داروسازی حمایت نمی‌شود. چرا ترکیه ۲ میلیارد دلار صادرات دارو دارد و ما ۱۰۰ میلیون دلار؛ در حالی که صنعت داروسازی ترکیه در حد و اندازه ایران نیست.

او افزود: وجود داروخانه منتخب، توهین به سایر داروخانه‌ها است و همین موضوع، رانت ایجاد می‌کند.

احمدی ادامه داد: مگر سایر داروخانه‌ها نمی‌توانند همان دارو را که در داروخانه منتخب توزیع می‌شود، توزیع کنند.

محمدرضا دُری یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد تولیدات دارویی در کشور از طریق بیمه‌ها که دولتی هستند، خریداری می‌شوند و دولت هم بر ارزان نگه داشتن قیمت دارو اصرار دارد و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای صنعت داروسازی می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران افزود: سال گذشته بسیاری از خطوط داروسازی کشور به خاطر عدم صرفه اقتصادی، متوقف شد.

دری گفت: کمبود‌ها همیشه به خاطر نبود مواد اولیه نیست و مسائل حاشیه‌ای هم تأثیرگذار هستند.

او افزود: سیاست‌های اشتباه می‌تواند بر کمبود‌های دارویی تأثیرگذار باشد. به طوری که در مورد قطره‌های چشمی، دارو‌های انکولوژی و…، شاهد کمبود هستیم.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: ممکن است کمبود دارو در استان تهران با استان بوشهر و… یکسان نباشد و به طور کلی، کمبود‌ها به شکل جغرافیایی خودنمایی می‌کنند.

در ادامه، علیرضا سالم، دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس استان تهران، با انتقاد از شرکت‌های پخش دارو، گفت: دعوا سر سود دارو است و همین موضوع بر کمبود دارو اثرگذار است.

او افزود: متأسفانه در توزیع دارو بین داروخانه‌ها، تبعیض وجود دارد و بعضاً می‌بینیم یک قلم داروی ساده در چند داروخانه نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
من بیماری فشار چشم یا گلوکوم دارم که در صورت عدم استفاده از دارو منجر به نابینایی میشه. مدت زیادی است که قطره زالاتان توزیع نشده و نمونه ایرانی آن هم نایاب است و اصلا روی بیماری من کارآیی ندارد. پس آقای مسیول بگو من از کجا تهیه کنم ؟ اگر من هم از مسیولان یا آقازاده های اونها بودم میتونستم برای معالجه برم به کشورهای اروپا ، آمریکا یا ... ولی چون مردم عادی هستم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
مقامات محتر شانس اوردن که ایام محرم و صفره // و نمیتونم زیاد بهشون چیزی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
بله درسته برای شما مسولان کمبود دارو نیست ولی وقتی مردم مراجعه می کنند مخصوصا واسه بیماران خاص هر داروخانه ای می‌روی چه حلال احمر و یا داروخانه ویژه ووووو میگن نیست ولی در بازار آزاد هست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
مسئولان بلند پایه اکثرا برای درمان با هیئت همراه بصورت خانوادگی میرن المان اسپانیا و انگلیس // بیصدا و شبانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
این کمبود دارویی نداریمشان مثل همون کمبود مرغ و گوشت و روغن میمونه که همه ملت تهران باید برن میدان تره بار تا بتونن بگیرن // والا در سطح شهر پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
یه قرص بیکربنات سدیم که از ساده ترین اقلام دارویی که از سادگی مثل اسپرین میمونه تو هیچ داروخانه ایی گیر نمیاد // که این قرص را بصورت فله ایی میفروختن
آخرین اخبار