نروژ به اوکراین جنگنده اف ۱۶ و موشک‌های ضدهوایی ارسال می‌کند

منابع آگاه از تصمیم دولت نروژ به منظور گسترش ارسال تسلیحات سنگین و مهمات به کی یف خبر دادند.

نروژ به عنوان یکی از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از زمان آغاز جنگ اوکراین کمک‌های گسترده‌ای را روانه این کشور کرده است. به نظر می‌رسد کی یف که در چند ماه اخیر به طور پیوسته از آمریکا تقاضا جنگنده اف ۱۶ کرده بود اکنون تا حدودی به دریافت این جنگنده‌های پیشرفته نزدیک شده باشد. 

به گزارش تله تریدر، منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود امروز (پنجشنبه) اعلام کردند دولت نروژ تصمیم گرفته است بخشی از ناوگان جنگنده‌های اف ۱۶ خود را در اختیار اوکراین به منظور مقابله با تهاجم روسیه قرار دهد. 

این مسئله همزمان با سفر یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ به کی یف و دیدار وی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مطرح شده است. 

یوناس گار استوره در این باره گفت: نروژ به حمایت از اوکراین به منظور دفاع این کشور از خود در برابر روسیه تا هر زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد داد. کی یف در حال حاضر به طور جدی به حمایت‌های تسلیحاتی نیازمند است. یکی از نیاز‌های اصلی آن‌ها موشک و مهمات برای سامانه‌های دفاع هوایی است. 

اسلو در نظر دارد پس از موافقت ایالت متحده بخشی از جنگنده‌های اف ۱۶ خود را در اختیار کی یف قرار دهد. علاوه بر این، نروژ تصمیم گرفته است سامانه دفاع موشکی پیشرفته IRIS-T و تجهیزات لازم به منظور مین زدایی را نیز به اوکراین ارسال کند. موشک‌های ارسالی نروژ می‌تواند در سامانه‌های IRIS-T که پیش‌تر سوئد به اوکراین ارسال کرده بود نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

ارتش اوکراین در عملیات‌های تهاجمی به منظور آزادسازی مناطق جنوبی و شرقی کشور به تجهیزات مین زدایی به شدت نیازمند است، زیرا واحد مهندسی ارتش روسیه اقدام به مین گذاری گسترده مناطق به منظور کند کردن روند حرکت نیرو‌های اوکراینی کرده است. 

طی چند روز گذشته نیز دانمارک و هلند به عنوان نخستین کشور‌های غربی موافقت خود را با اعطای جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین اعلام کرده بودند؛ اقدامی که با محکومیت روسیه همراه شد و مسکو اعلام کرد چنین اقدامی می‌تواند باعث تشدید درگیری‌ها و گسترش جنگ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
بعد از فنلاند دومین کشوریه که روسیه بهش حمله میکنه
آخرین اخبار