اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته روز پزشک نام گذاری شده است.

ابوعلی سینا از معروف‌ترین دانشمندان ایران است که نوشته هایش در بخش فلسفه ارسطویی و پزشکی دارای شکوه زیادی است. وی از کودکی علاقه به گیاهان دارویی همراه با معالجه داشت، به صورتی که در هیجده سالگی توانست تمام اطلاعات و دانش زمان خود را یاد بگیرد. به همین مناسبت روز اول شهریور هم زمان با روز تولد ابوعلی سینا است روز پزشک در نظر گرفته شده است.

اول شهریورماه هر سال، به مناسبت بزرگداشت ابن سینا، حکیم و پزشک سرآمد روزگاران، روز پزشک نامگذاری شده است؛ که به اعتراف همه عالمان شرقی و غربی، در ردیف بزرگ‌ترین دانشمندان تمام دوره‌های تاریخی این کره خاکی قرار دارد. درباره اش گفته اند که: «هیچ یک از علوم زمان برای وی بیگانه نبود» و خود می‌گوید که در هیجده سالگی، تمام دانش‌های زمانه را فرا گرفته و بر آن‌ها چیره شده بود؛ به طوری که سال‌ها بعد گفت: «آن چه در آن زمان می‌دانستم، به همان گونه است که اکنون می‌دانم و تا به امروز چیزی بر آن نیفزوده ام».

حق بزرگ بوعلی سینا بر اهل زمین

ابوعلی سینا، نه تنها یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان، بلکه یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ پزشکی در همه دوران هاست؛ و به همین بهانه هر ساله همزمان با سالروز ولادت حکیم هزاره‌ها روز پزشک در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود.

به همین مناسبت به سراغ دکتر رضا صفی اریان یکی از پزشکاه حاذق و با تجربه همدان رفتم و با او به گفتگو پرداختم. 

این پزشک که سالهاست در زمینه جراحی قلب و عروق فعالیت دارد گفت: من فعالیت خود را در حرفه پزشکی از سال ۱۳۶۷ آغاز کردم و هم اکنون در این حرفه مشغول به فعالیت هستم.

حق بزرگ بوعلی سینا بر اهل زمین

او گفت: من از زمانی که در کار طبابت مشغول به فعالیت شدم کمک به نیازمندان اولویت کاری اینجانب بود، چون پدرم وصیت کرده بود تا زمانی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستم از نیازمندان هزینه‌ای دریافت نکنم.

 او معتقد بود بیمارانی که وضع مالی خوبی دارند می‌توانند در بهترین بیمارستان‌های خصوصی درمان شوند، ولی نیازمندان جزء خدا کسی را ندارند و شما پزشکان باید درمانگر آن‌ها باشید.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق همدان گفت: متاسفانه در حال حاضر پزشکان به دو دسته تقسیم شده اند پزشکان آرایشگری به دلیل آنکه پول خوبی بدست می‌آورند گرایش بیشتری به این حوزه پیدا کرده اند و دیگری پزشکان درمانی که هر روز ضعیف‌تر و کم‌تر می‌شود و این باعث می‌شود ما در آینده مانند قدیم از پزشکان هندی و بنگلادش استفاده کنیم و این برای ما بسیار دردآور است.

رضا صفی اریان گفت: حاکم شدن منطق سرمایه در جوامع، پزشکی را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث زوال اخلاق پزشکی شده است.

در ادامه به سراغ دکتر محمد صادق صبا متخصص بیماری‌های کودکان همدان رفتم او نیز گفت: سال ۵۸ در همدان زمانی که به حرفه پزشکی مشغول شدم همزمان با جنگ شد و به دلیل علاقه که به وطنم داشتم به جبهه رفتم تا به هموطنانم خدمت کنم و در سال ۶۵ از جبهه بازگشتم و برای گرفتن تخصص برای تحصیل به تهران رفتم و بعد از پایان تخصص به شهر خودم باز گشتم و تا کنون مشغول خدمت به همشهریانم هستم.

حق بزرگ بوعلی سینا بر اهل زمین

او گفت: شیرین‌ترین خاطراتی که می‌توانم عنوان کنم بیمارانی هستند که وقتی بنده را خارج از محل کارم می‌بینند با خوشحالی نزدیکم می‌آیند و می‌گویند ما زمانی بیمار شما بودیم و تلخ‌ترین خاطراتم این بود کودکی که زمانی بیمارمن بوده بر اثر سانحه رانندگی جان خود از دست داده است.

دکتر صبا گفت: پزشکان حامی مردم هستند و مردم هم قدر دادن زحمات پزشکان بوده و هستند. 

این پزشک متخصص در پایان گفت: تنها گلایه‌ای که از مردم دارم این است چرا ما پزشکان را زیر سوال می‌برند اگر پزشکی مطابق قانون رفتار نمی‌کند و رشوه دریافت می‌کند باید سازمان مربوطه‌ای که وظیفه دارد وارد شود و با متخلفان برخورد قاطع کند.

رشته پزشکی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین رشته‌های علوم پزشکی است که نقش بسیار بزرگی در حفظ سلامتی افراد و بهبود کیفیت زندگی جامعه دارد. پزشکان به عنوان نمایندگان این رشته، به دلیل دانش و مهارت‌های خاص خود، به عنوان نگهبانان سلامتی افراد در جامعه شناخته می‌شوند.

نقش پزشکان در جامعه به عنوان مشاوران سلامتی بسیار مهم است. پزشکان برای پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص زود هنگام آن‌ها و ارائه راهنمایی‌های لازم به جامعه، نقشی حیاتی دارند. پزشکان می‌توانند بر اساس دانش و تخصص‌هایشان به افراد کمک کنند تا سبک زندگی سالم‌تری را داشته باشند و از بروز بیماری‌ها و مشکلات جسمی جلوگیری کنند.

برچسب ها: روز پزشک ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.