بندر امیرآباد با راه اندازی خطوط ترانزیتی بین قزاقستان، ترکیه، چین، روسیه و افغانستان حلقه اتصال این کشور‌ها شده است.

محمدعلی موسی پور مدیر کل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه این بندر نقطه طلایی در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است، گفت: با توافق‌های راهبردی دولت سیزدهم با برخی کشور‌های حوزه دریای خزر، جریان ورود و خروج کالا از کریدور شمال جنوب افزایش یافته و بندر امیرآباد نیز به عنوان بزرگترین بندر کشور‌های حاشیه دریای خزر نقش موثری در تحقق این هدف داشته است.

او افزود: با توجه به افزایش مبادلات اقتصادی و افزایش توان تخلیه و بارگیری کالا در بندر خطوط ترانزیتی قزاقستان - ترکیه، قزاقستان – چین و خط ترانزیتی روسیه – افغانستان در این بندر راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ادامه داد: ۵۸ درصد تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور در این بندر انجام و ۵۷ درصد نهاده‌ها نیز از امیراباد خارج می‌شود.

موسی پور با بیان اینکه بیش از ۱۷۳۰ فروند شناور دو سال گذشته وارد بندر امیرآباد شده اند، گفت: تخلیه و بارگیری کالا در این بندر به ۶ میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسیده است که در مقایسه با دو سال قبل ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او به نقش موثر صادرات در ارزآوری و تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در استان اشاره کرد و افزود: بیش از یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن کالا از بندر امیرآباد صادر شده که در مقایسه با دو سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با بیان اینکه حمل و نقل ترکیبی از ویژگی‌های بارز این بندر به دلیل اتصال به خطوط ریلی کشوراست، ادامه داد: ۱۵۲ هزار تن کالا از طریق خطوط ریلی کشور و بخشی از کالا‌ها نیز با ۱۵ هزار و ۵۸۰ کانتیتر جابجا شده است که در مقایسه با دو سال قبل به ترتیب ۱۷ و ۱۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ظرفیت‌های بندر همچنان در حال توسعه

محمدعلی موسی پور با بیان اینکه زیرساخت‌های منحصر به فرد بندر امیرآباد زمینه را برای فعال شدن سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت واحد‌های تولیدی فراهم کرده است، گفت: ۴۴۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی برای ساخت واحد‌های تولیدی دو سال اخیر در این بندر جذب شده است در حالیکه این میزان دو سال قبل ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

او افزود: واحد‌های تولید خوراک دام، کارخانه آرد، تولید ذرت بلغور، کارخانه روغن کشی و سیلوی غلات دو سال اخیر در این بندر فعال شده اند و تقویت زنجیره تامین کالا، ترانزیت کالا نیز بیشتر شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ادامه داد: ۱۹ طرح عمرانی با سرمایه گذاری ۵۳۷ میلیارد تومان دو سال گذشته در این بندر اجرا شد در حالیکه این میزان در دولت قبلی ۹ طرح با ۱۹ میلیارد تومان بود که شاهد افزایش بیش از ۱۰۰۰ درصدی در اجرای طرح و جذب اعتبار بودیم.

موسی پور لایروبی حوضچه و آبراه‌ها، احداث شبکه اطفای حریق، توسعه زیرساخت‌های برقی، بهسازی اسکله‌ها و محوطه سازی منطقه عملیاتی را از دیگر اقدامات عمرانی در این بندر اعلام کرد و گفت: ۴ انبار اکنون در این بندر در حال ساخت است که با بهره برداری از آن ظرفیت نگهداری کالا ۲ میلیون تن اضافه می‌شود.

او با بیان اینکه فرایند خروج کالا دو سال اخیر افزایش و زمان ماندگاری کالا کاهش یافته است، افزود: رسوب ۱۴۰ هزار تنی کالا که دو تا سه سال قبل وجود داشت اکنون برطرف شده و به عبارتی می‌توان گفت بندر امیرآباد از کالا‌های رسوبی پاک پاک است.

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، در فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قراردارد و با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ هکتار اراضی پشتیبانی، اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و دسترسی آسان به بازار مصرف کشور‌های حاشیه دریای خزر به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال کشور شناخته می‌شود.

ساخت این مجتمع بندری از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ مرحله نخست بندر بدست مرحوم شهید دکتر دادمان، وزیر فقید وقت راه و ترابری افتتاح شده بود.

وجود کارخانجات متعددی مانند گچ، فولاد، کاغذ و سیلو‌های نگهداری غلات سبب شد بندر امیرآباد بزرگترین صادر کننده و وارد کننده کالا از بنادر کشور‌های حاشیه دریای خزر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۱۴:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
به لطف خدا و تلاش مردم و مسئولین سواحل شمال می تواند هم از لحاظ گردشگری و هم از لحاط تجاری فراتر از کشورهایی چون دبی و استانبول ارز و سود آوری داشته باشد چه بسا اگر بخواهیم در ترویج دین اسلام و حضرت محمد و امامان عزیزمان کوشا باشیم فقط به ساخت موشک و پهپاد اکتفا نکنیم و حتی در بعضی موارد از طریق گردشگری و ساخت مساجد و برپایی نمایشگاه در سواحل شمال بهتر می توانیم دین اسلام و زیباییهایش را به سراسر جهان به صورت پذیرش گردشگر و ایجاد معنویات در روح و جسم گردشگر این دین زیبا را به سراسر کشور ارسال کنیم .
ما هر وقت به شمال سفر می کنیم انقدر زیبا و لذت بخش هست که ما رادر عین تفریح و لذت بردن از موهبت های خداوند و آرامشی که این خطه برای همه ایجاد می کند با عشق و علاقه بیشتر به ستایش و سپاس از پروردگارمان می پردازیم پس با توجه به این حس خوبی که در سفر به شمال ایجاد می شود چقدر خوب است که با کمک مسئولین و مردم و سرمایه گذاری فرهنگی به سمت صحیح هدایت شود چه برای گردشگران داخلی و چه خارجی
وگرنه سواحل ناسالم نیز در کشورهای دیگر وجود دارد که روح انسان تغذیه نمی شود فقط جسم انسان تغذیه می شود .
به امید روزهای خوب برای سواحل مازندران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
سواحل شمالی هم می‌توانند همانند سواحل جنوبی طلایی و جهانی شوند اگر همه بخواهیم و آستین‌ها را بالا بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
Alborziyan
۰۶:۲۸ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
اسکان جمعیت و تجمع صنایع و کارخانجات و تولیدی ها و بسته بندی ها و سیلو و سردخانه ها و انبارها در سواحل شمالی لازم و ضروری است البته مسولان کشوری هم با رایزنی باید تجارت شمال جنوب و یا جنوب به شمال و اروپا را صدها برابر افزایش دهند و برای رونق شمال و سواحلش قراردادهای تجاری خوب و ماندگار ببندند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۶:۲۵ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
سواحل شمالی کشورمان باید همچون دبی تجاری و بلندمرتبه سازی و با بنادر خوب و سیلوها و انبارهای فراوان تزیین شود و دهها کشتیرانی در شمال و برای تجارت با روسیه و اروپا و یا ارتباط اروپا و روسیه با جنوب صورت بگیرد
استانهای شمالی هر آنچه برای آبادی سواحلشان و بازگرداندن رونق و تجارت به شهرهایشان باشد باید هر آنچه از دستشان بیاید تلاش کنند