حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اصول حکمرانی و مردمیسازی حکمرانی فرهنگی، گفت: برای حکمرانی فرهنگی باید الگوی حکمرانی تعیین شود.
وی اظهار کرد: در غرب سه الگوی هرمی، بازاری و شبکهای برای حکمرانی وجود دارد، وقتی از مردمیسازی سخن میگوئیم نمیتوان براساس حکمرانی هرمی بازاری عمل کرد الان حکمرانی غالب در کشور هرمی بازاری است باید حکمرانی را متناسب با هدفمان در نظر بگیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نهادسازی موضوع لازمی است، راهپیمایی غدیر چرا موفق بود، چون نهادسازی لازم انجام شد، توافق مفهومی در غدیر باعث موفقیت شد. در اربعین هم توافق مفهومی وجود دارد، اما در حجاب توافق مفهومی نداریم، ما نتوانستیم حجاب را مردمیسازی کنیم، چون به توافق مفهومی نرسیدیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر انسجام دستگاههای دولتی ادامه داد: انسجام دستگاههای دولتی در غدیر و اربعین باعث شد که همه به میدان آمدند، هرگاه انسجام دستگاهها باشد موفقیت در موضوعات هم حاصل میشود.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر باور دولت نسبت به مردم، اضافه کرد: امام (ره) مردم را باور داشت و جنگ جهانی سوم برضد ایران و تحریم را به شکست کشاند و ایران پیروز شد، مقام معظم رهبری نیز مردم را باور و بر حرکتهای مردمی تاکید دارند، این دولت نیز به مردم باور دارد. اما باورمندی دولت در اصلاح ساختارهاست، مهمترین اصلاح ساختار مربوط به بانک است، اشکال به بانک ربوی نیست بلکه بانک، مانع مردمیسازی است، ساختاری حکمرانی هرمی بازاری است که اجازه نمیدهد حکمرانی مردمی، ولایی و شبکهای ایجاد شود. چون اگر دولت هم اراده کند، باز هم موفق نمیشود بنابراین اصلاح ساختاری مقدم است.
وی افزود: گفتمانسازی موضوعی نیز باید در حکمرانی فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، اتفاقی در کشور نمیافتد مگر اینکه گفتمانسازی لازم انجام شود، گفتمان سازی غدیر و اربعین از ۱۰ سال پیش شروع شده است که اکنون نتیجه داده است، برای مردمیسازی باید از گفتمانسازی استفاده شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سیر تدریجی مشارکت مردمی را در موضوعات مردمی شاهد هستیم، ادامه داد: شکلگیری مردمیسازی غدیر و اربعین تدریجی بود، هم اکنون ۳ میلیون جوان عضو داوطلب جمعیت هلال احمر هستند در حالی که این مردمی سازی را در ۱۰ سال پیش نداشتیم.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر قرارگاهی شدن موضوعات فرهنگی، اضافه کرد: قرارگاهی شدن موضوعات نقش مهمی در اصلاح ساختار فرهنگی دارد، وقتی غدیر و اربعین قرارگاهی شد، مردمی شد. قرارگاه باید دست مردم باشد، اما وزارت کشور تسهیلگری کند.
وی اصول دیگر حکمرانی فرهنگی را خانواده و اجتماع محوری دانست و اظهار کرد: موضوعات فرهنگی باید اجتماعی محور و خانواده محور باشد، مردم باید حس کنند که کار فرهنگی باعث تحکیم بنیان خانواده و جامعه میشود آن وقت میتوان نتیجه گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل دهم را توحید محبتی برشمرد و ادامه داد: مردم فهیم هستند و میفهمند که وقتی از مردم سخن میگوئیم برای رای، اعتبار و خوش آمدن است یا نگاه توحیدی داریم. منظور توحید فلسفی و کلامی نیست، توحیدی که ثمرهاش محبت به مردم است. توحید محبتی یعنی اینکه برای خدا به مردم محبت داشته باشیم نه اینکه منافع شخصی در نظر گرفته شود. در واقع اگر توحید محبتی شکل نگیرد تمدن سازی نوین اسلامی شکل نمیگیرد، چون مبدا تمدن سازی، مردمی سازی است.
وی درباره مردمیسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای مردمی سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید هیئتهای اندیشهورز فرهنگی، اجتماعی، مردمی و استانی شکل بگیرد. در ۱۱ استان این ایده را مطرح کردم تا دبیرانی انتخاب شود و مستقیم با ستاد فرهنگی اجتماعی ارتباط داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام بهکارگیری دو دستیار ویژه در امور فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: نمایندگان مردمی در ستادهای چهارگانه تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند و برخی از میزهای تخصصی ذیل این ستادها به نمایندگان مردمی سپرده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین از عضویت نماینده جبهه مردمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان عضو حقیقی خبر داد و افزود: در صورت نهایی شدن این طرح، آن را اجرایی خواهیم کرد.