رتبه بیستم دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در اجرای طرح‌های پژوهشی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از احراز رتبه بیستم این مرکز علمی در اجرای طرح‌های پژوهشی خبر داد.

دکتر فرهاد پورفرضی گفت: پارسال ۳۱۳ طرح پژوهشی در این دانشگاه به سرانجام رسیده است و نمونه ای از آن، سرطان معده بعنوان بیماری شایع در استان است که یکی از ریسک فاکتورهای موثر در این بیماری، سابقه فامیلی است به طوری که در افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان معده، میزان ابتلا ۲ برابر بوده و توصیه می‌شود، این افراد به طور مستمر تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل وجود هلیکوباکترپیلوری در معده را از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان معده عنوان کرد و افزود: افرادی که هلیکوباکتر داشته و مصرف نمک بالایی دارند، سه برابر بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و برای درمان این افراد از رژیم دارویی با موفقیت بیشتر و هزینه پایین‌تر استفاده می‌شود.

به گفته او، مصرف الکل و سیگار نیز در بروز سرطان معده نقش داشته و توصیه می‌شود همه مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

پورفرضی همچنین افزود: دیابت به عنوان بیماری خاموش در استان مشهود است و تعدادی از افراد از بیماری دیابت خود خبر ندارند و به آنها توصیه می‌شود در مراکز بهداشت محلات بصورت رایگان تست دیابت انجام دهند.

او با بیان اینکه مطالعه کشوری دیابت با نمونه آماری ۲۰۰ هزار نفر از سنین ۳۵ الی ۷۰ سال انجام شده، اظهار کرد: ۱۶ درصد از این نمونه آماری دیابت دارند و ۲۵ درصد در آستانه دیابت هستند و با توجه به سهم ۲۱ هزار نفری استان اردبیل در این مطالعات، این نتیجه حاصل شده که ۱۱ درصد نمونه آماری متلعق به استان مبتلا به بیماری دیابت هستند و ۲۸ درصد نیز در آستانه ابتلا به بیماری دیابت هستند و اطلاعی از بیماری خود ندارند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه یکی از عوارض مهم دیابت، سکته قلبی است، گفت: افراد دارای سن بالا، چاقی دور کمر و فشار خون بالا لازم است نسبت به بررسی دیابت خود اقدام نمایند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.