پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رقم جدید برنج امیر را ثبت کردند که علاوه بر مقاوم بودن در برابر خشکی دو برابر بیشتر محصول می‌دهد.

رقم برنج امیر حاصل تلاش چندین ساله مهندس عطااله شاهسواری آهنگر، دکتر همت اله پیردشتی و مهندس معصومه شاهسواری آهنگر در مزارع آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری است و از ویژگی‌های بارز  این رقم جدید برنج را می‌توان به کیفیت مطلوب همراه با عملکرد ۱۰ تن شلتوک در هکتار، مقاوم به خوابیدگی ساقه، کودپذیری بالا و تحمل نسبی به تنش‌های محیطی و خشکی اشاره کرد.

عطاالله شاهسواری پژوهشگر رقم برنج امیر نیز با بیان اینکه این رقم برنج در هر ساقه بیش از ۳۰۰ دانه برنج دارد، گفت: تعداد دانه‌های رقم جدید برنج بیشتر از همه ارقام موجود محلی و اصلاح شده برنج است.

او افزود: عملکرد رقم‌های اصلاح شده برنج ۷ تا ۸ تن در هکتار است در حالیکه این میزان در رقم برنج امیر ۱۰ تا ۱۱ تن می‌باشد.

شاهسواری ادامه داد: میزان نشاسته موجود در برنج امیر ۲۰ ثبت شده که مناسب ذائقه ایرانی‌ها است.

پژوهشگر رقم برنج امیر مقاوم بودن در برابر بیماری‌ها را نیز از دیگر ویژگی‌های این رقم جدید اعلام کرد و گفت: مبارزه با کرم ساقه خوار در این رقم جدید فقط یک بار در مرحله گلدهی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مبارزه با این آفت ندارد.

او گفت:  رقم جدید برنج بعد از پخت ۱۴ میلیمتر قد می‌کشد که بیشتر از سایر ارقام برنج است.

مقاوم بودن در برابر خشکی
قربانی معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز گفت: ریشه رقم جدید برنج امیر ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر است در حالیکه ریشه ارقام برنج‌های معمولی ۵ تا ۱۰ سانتی متر می‌باشد.

او افزود: طول بلند ریشه به گیاه این امکان را می‌دهد که بتواند از عمق بیشتری مواد غذایی و رطوبت موجود در خاک را برای تغذیه تامین کند.

بذر جدید بین کشاورزان توزیع می‌شود
مرادی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز با بیان اینکه برنج امیر دهمین رقم برنج است که سال‌های اخیر توسط محققان این دانشگاه معرفی وثبت شده است، گفت: در معرفی و ثبت ارقام جدید برنج علاوه بر اینکه به دنیال افزایش عملکرد در واحد سطح هستیم افزایش بازارپسندی، طعم برنج و سازگاری با ذائقه ایرانیان نیز مورد توجه  قرار می گیرد.

او افزود: این دانشگاه آمادگی دارد در فصل زراعی جدید ۳۰ تن بذر برنج گواهی شده رقم امیر را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

با امیر دو برابر بیشتر برنج برداشت کنید

برچسب ها: قیمت رنج ، ارقام برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پطروس پورحمید چروده
۱۷:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
من از پره سر گیلان هستم
سطح زیر کشت برنج من مقدار ۵ هکتاره.
درصورت امکان برای آزمایش مقداری بذر امیر میخواهم .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی هاشم نیا
۲۰:۳۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
سلام.بذربرنج امیرروچجوری وازکجا تهیه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
بذربرنج امیر از کجا تهیه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
شریفدینی از تنکابن
۱۳:۵۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
سلام خدا قوت،،،چطوری میتوانم بذر برنج امیر را تهیه کنم