رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت:کاهش میانگین سنی ارتکاب جرم و توسعه زمینه ها، ابعاد و دامنه شکل گیری برخی جرائم در استان، نگران کننده است.

 حجت الإسلام رضا براتی زاده گفت: پیشگیری از وقوع جرم، مشارکت جدی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد. مدیران، به تناسب مسئولیت‌های خود در قبال جوانان، نسبت به افکار عمومی پاسخگو باشند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به وقوع دو فقره قتل عمدی اخیر در شهرستان‌های شیروان و اسفراین و آمار‌های موجود در خصوص افزایش موارد خودکشی در بین دانش آموزان، از کاهش میانگین سنی ارتکاب برخی جرائم در استان ابراز نگرانی کرد.

حجت الإسلام براتی زاده ادامه داد: متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش میانگین سنی ارتکاب برخی جرائم از قبیل قتل‌های عمدی بوده ایم بطوریکه دو فقره قتل اخیر و رشد موارد خودکشی در بین دانش آموزان به ما نشان داد که مرتکبان بسیاری از قتل‌ها و همچنین بیشتر افراد به قتل رسیده و یا اغلب کسانی که مبادرت به خودکشی می‌کنند، از جمله جوانان و نوجوانانی هستند که با مشکلات مختلف، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در ادامه نیروی جوان، خلاق و مبتکر را مؤلفه اصلی، جان مایه و موتور محرک اقتصاد هر جامعه‌ای برشمرد و اضافه کرد:فقط با ادعا و شعار و ایجاد مشوق‌های انگیزشیِ نمایشی نباید دنبال بهبود شاخص‌های تراز جمعیتی و بالابردن آمار جوانی جمعیت بود بلکه باید در چشم انداز پیش رو برای داشته‌های فعلی و همین نوجوانان و جوان‌هایی که در بهترین دوران زندگی خود از معضل بیکاری رنج می‌برند و بعضاً فاقد شغل و مسکن و حداقل‌های یک زندگی هستند به نحو شایسته چاره اندیشی کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در ادامه به نقش مشکلات اقتصادی و معیشتی در ارتکاب جرائم اشاره کرد و گفت:متأُسفانه در سالیان اخیر علاوه بر کاهش سن ارتکاب برخی جرائم، سطح و عوامل بروز بعضی از جنایات نیز از حوزه اجتماعی و فرهنگی فراتر رفته بطوریکه برخی نوجوانان و جوانان با یأس و ناامیدی از آینده مبهم و در نتیجه‌ی فشار ناشی از فقر و بیکاری و نداشتن شغل و درآمد و نیز تأثیر مخرب فضای مجازی مرتکب جرائم خشن می‌شوند و در این میان یکی از این موارد نگران کننده همان قتل‌های عمدی است که در طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی را نشان می‌دهد و از یک آسیب و مشکل اساسی روایت می‌کند و زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است. 

حجت الإسلام براتی زاده  با بیان اهمیت و نقش پیشگیرانه نقطه نظرات نخبگان علمی و متخصصان امر و یافته‌های موجود در زمینه آسیب شناسی مبانی وقوع جرائم، از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خواست بیش از پیش از توانمندی‌ها و قابلیت‌های صاحبنظران-اعم از روان شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی- در این حوزه بهره‌مند و در تدوین، تنظیم و اجرای طرح‌های پیشگیرانه بکار بندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.