معاون وزیر نفت گفت:طی ۲ سال گذشته ، بیش از ۵۲۹۷ روستا با ۳۰۷ هزار خانوار و به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.

چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با توسعه گازرسانی در کشور از پس از انقلاب اسلامی، ۹۸.۶ جمعیت شهری و ۸۶.۳ جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور قرار گرفتند که این عدد به منزله برخورداری ۲۷.۵ میلیون مشترک از این نعمت الهی است.

او ادامه داد:  از شروع به کار دولت سیزدهم، بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت گاز (پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار، پالایشگاه‌ها و امور پژوهشی) صورت گرفته است.

به گفته چگنی، طی دو سال گذشته، ۳۸.۶ هزار میلیارد تومان (همت) در پروژه‌های روستایی و شهری، ۱۹.۶ همت در مهندسی و توسعه گاز، ۲.۹ همت درانتقال گاز، ۲.۴ همت در پروژه‌های پالایشگاهی و ۴.۷ همت در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه در مجموع، ۶۹.۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، گفت: از این میزان، ۳۴.۵ همت در پروژه‌های روستایی و شهری، ۲۳.۴ همت در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز، ۲.۴ همت در پروژه‌های انتقال گاز و ۹ همت نیز در بخش پالایشگاهی پیش‌بینی شده است.

توسعه گازرسانی به دو استان محروم کشور

چگنی توضیح داد: برای دولت سیزدهم، توسعه گازرسانی در مناطق و استان‌های محروم به اندازه دیگر استان‌ها حائز اهمیت است و تلاش شده که طی این دو سال، بیشتر شهر‌ها و روستا‌های این استان‌ها گازدار شوند.

او افزود: بر همین اساس، طی ۲ سال گذشته به ۷ شهر و ۱۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده است.

تقویت رینگ شرقی و شبکه گاز شمال کشور؛ اولویت پروژه‌های عمرانی

چگنی در ادامه، در خصوص پروژه‌های اولویت دار شرکت ملی گاز ایران گفت: تقویت شبکه گاز شمال شرق کشور ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های شرکت ملی گاز ایران است که در این چارچوب و با توجه به تأکیدات وزیر نفت، عملیات اجرایی پروژه خط دوراهی دشتک - زابل به سربیشه به طول ۳۰۰ کیلومتر، احداث خط صالح آباد - تربت جام به طول ۷۰ کیلومتر و تاسیسات تقویت فشار آرادان که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، جای می‌گیرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: این پروژه‌ها به منظور تقویت رینگ شرقی کشور و افزایش پایداری انتقال گاز در محور‌های تایباد و تربت جام است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره پروژه‌های تقویت شبکه گاز در شمال کشور هم گفت: برای تقویت حوزه شمال کشور و عملیات اجرایی خط تقویتی دوم اردبیل به طول ۵۵ کیلومتر، خط نهم سراسری از اهواز به کوهدشت به طول ۴۰۰ کیلومتر و تأسیسات تقویت فشار اهواز آغاز و همچنین مطالعات فنی- مهندسی امتداد خط نهم سراسری از میاندوآب به تبریز و فاز دوم تبریز تا بازرگان هم انجام شده است.

پایلوت هوشمندسازی شبکه توزیع گاز در ۶ استان

چگنی در ادامه، طرح هوشمندسازی شبکه توزیع گاز را دیگر پروژه اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و گفت: اجرای این پروژه از تکالیف قانونی است که بر عهده شرکت ملی گاز است.

او افزود: سال گذشته مهندس مشاور پروژه انتخاب شد و به زودی با فراخوانی که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران منتشر خواهد کرد، اجرای طرح به صورت پایلوت در ۶ استان کشور انجام و پس از آن، پروژه در سراسر کشور اجرا خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم ۲۷ میلیون کنتور را هوشمند کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پروژه هوشمندسازی تجربه موفقی در کشور‌های دیگر قلمداد می‌شود، گفت: اجرای این پروژه‌ها ۱۰ سال در کشور‌های اروپایی زمان برده و از این رو، باید در نظر داشت که این پروژه، کوتاه‌مدت نخواهد بود. اجرای پروژه هوشمندسازی علاوه بر این‌که منجر به بهبود مدیریت و کنترل مصرف می‌شود، منافع متعددی برای مشترکین و مصرف‌کنندگان هم دارد؛ ازجمله این‌که مشترکین می‌توانند گاز صرفه‌جویی شده را در بازار انرژی به فروش برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار