توکلی لاهیجانی گفت:سیاست گذاری وزارت صمت به گونهای است که طراحی و تولید محصولات بن سازه بومی شکل بگیرد تا قطعه سازان بتوانند در زنجیره ارزش خودرو نقش مهم تری را ایفا کنند.
او گفت: براین اساس عمق داخلی سازی یا سیاست گذاریها به گونه ای انجام شده که عمق داخلی سازی بیشتری در تک تک محصولات شکل گیرد.
توکلی گفت: دو خودروساز بزرگ کشور داخلی سازی بالای ۷۰ درصد و میزان ارزبری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلاری در هر خودرو را داریم، اما در بسیاری از خودروسازهای مونتاژی، میزان داخلی سازی پایینتر بوده و برای اینکه عمق داخلی سازی بیشتر شود حرکتهای خوبی از سال گذشته شکل گرفته است.
مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: بخش خصوصی در تلاش برای افزایش سطح داخلی سازی است.
او گفت: تا زمانیکه ابتکار عمل در طراحی و توسعه محصول نداشته باشیم، عمدتا شرکت خارجی صاحب محصول سعی میکند افت تامین داشته باشد و نگذارد داخلی سازی در داخل کشور شکل بگیرد.
توکلی گفت: در کنار توجه به عمق داخلی سازی بالا، به کیفیت قطعاتی که تولید میشود و رقابت پذیری کل صنعت خودرو، فکر کنیم.
او گفت: دستورالعملهایی در خصوص افزایش عمق داخلی سازی تدوین شده و منابع حمایتی هم به سمت عمق بخشیدن به داخلی سازی حرکت خواهد کرد.
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عرضه خودرو به اندازه ظرفیت خودروسازان خواهد بود.