نخستین کنگره بین‌المللی «سواد سلامت» در مشهد برگزار شد

نخستین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت روز شنبه با حضور دانشمندان و صاحب نظرانی این عرصه از سراسر ایران و سایر کشورها در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم آغاز به کار این کنگره ۲ روزه گفت: مبحث سواد سلامت از سال ۲۰۱۰ در جهان با هدف ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری از بیماریها آغاز شده است، برگزاری چنین گردهمایی های فرصت و بستر مناسبی برای تبادل نظر بین اندیشمندان به ویژه اندیشمندان خارج و داخل کشور در این زمینه فراهم می آورد.

دکتر محمدعلی کیانی افزود: مدلهای سواد سلامت جهانی شامل انجمن پزشکی آمریکا و برد تخصصی متخصصان انجمن بهداشت عمومی کانادا از مدلهای قابل طرح در این زمینه به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته از سال ۲۰۰۴ برنامه عملیاتی ارتقای سواد سلامت را پیاده سازی کرده اند، افزود: در ایران اهمیت سواد سلامت در اسناد بالادستی شامل سیاست های کلی سلامت سال ۹۳ ، سند بنیادین آموزش و پرورش مصوب سال ۹۰، نقشه جامع علمی سلامت کشور، نقشه جامع علمی کشور و سند برنامه های ارتباط فرهنگ سلامت کشور پیش بینی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در قالب طرح تحول سلامت، ارتقای سواد سلامت با اجرای برنامه ملی ترویج سلامت و توسعه خودمراقبتی پیش بینی شده است و در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه ای بر ارتقای کیفیت خدمات کاهش هزینه ها و افزایش رضایتمندی بیماران دارد.

وی بیان کرد: در این کنگره تلاش شده تا فضای مناسبی برای تبادل نظر پیرامون آخرین دستاوردها در زمینه ارتقای سواد سلامت در هفت محور شامل توسعه سواد سلامت و تمهیدات دولت به نظام سلامت، محیط سواد سلامت، سواد سلامت و مدیریت بیماری، ارتقای سلامت، سواد سلامت و سواد رسانه ای، توسعه مهارت ها و راهبردهای سواد سلامت، تاثیر آموزش، بهداشت و سواد سلامت بر سبک زندگی سالم و ارتقای سلامت و توانمندسازی جامعه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه از ۸۲۳ مقاله ارسال شده به کنگره مزبور، ۷۲۷ مقاله منتخب به عنوان سخنرانی و پوستر پذیرش شده است، ادامه داد: این کنگره ۶ سخنران کلیدی بین المللی دارد و در ان هفت مناظره تخصصی با ۵۹ عضو در بخش های مختلف ارایه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار