شناسایی گونه جدید ویروس‌ آلوده‌کننده توت‌فرنگی توسط محققان دانشگاه کردستان

محققان ویروس­‌شناسی گیاهی گروه گیاهپزشکی دانشگاه کردستان با همکاری‌ محققان خارجی موفق به شناسایی یک گونه جدید ویروسی از مزارع توت­‌فرنگی استان کردستان شدند.

محققان ویروس‌­شناسی گیاهی گروه گیاهپزشکی دانشگاه کردستان در راستای شناسایی ویروس­‌های آلوده‌کننده توت‌­فرنگی ایران با همکاری‌ محققان خارجی موفق به شناسایی یک گونه جدید ویروسی از مزارع توت­‌فرنگی استان کردستان شدند. 

در این تحقیق که به تلاش دکتر محمد حاجی‌زاده و خانم مهندس نسرین قادری از دانشگاه کردستان، دکتر کولونویک از انستیتو بیولوژی مولکولی گیاهی کشور جمهوری چک و دکتر تزانتاکیس از دانشگاه آرکانزاس آمریکا در حال انجام است، توالی­‌یابی کامل ژنوم این ویروس تعیین و در پایگاه داده‌­های ژنومی (NCBI) ثبت شده است.

در بررسی تبارزایی، این ویروس متعلق به جنس کرینی­ویروس و خانواده کلاستروویریده می‌­باشد و گزارش آن در دوازدهمین کنگره بین‌­المللی بیماری‌­شناسی گیاهی که در اوایل شهریورماه سال جاری در کشور فرانسه برگزار می‌شود ارائه خواهد شد. تحقیقات تکمیلی در مورد انتقال ویروس از طریق سفیدبالک در طبیعت و میزبان‌­های احتمالی آن در جریان است و بعد از تکمیل در یک ژورنال معتبر به چاپ خواهد رسید.

با توجه به اهمیت توت‌­فرنگی در استان کردستان به عنوان یک محصول استرتژیک، شناسایی و تعیین مشخصات مولکولی ویروس‌­های آلوده‌کننده آن از چند سال قبل در آزمایشگاه ویروس‌شناسی گیاهی دانشگاه کردستان آغاز شده است که تاکنون منجر به شناسایی شش گونه ویروسی از قبل شناخته‌شده و یک گونه جدید شده است.

شناسایی ویروس‌­های آلوده‌کننده یک محصول در یک منطقه، قدم اول و اساسی برای انتخاب ارقام مقاوم، غربالگری مواد تکثیری آلوده و صدور گواهی سلامت در یک کشاورزی پایدار و مدرن است.

لازم به ذکر است که ویروس­‌های گیاهی باعث ایجاد بیماری در انسان نمی‌­شوند اما باعث کاهش کمی و کیفی قابل توجه در محصولات کشاورزی خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.