تونل خوانسار به بوئین میاندشت نقطه اتصال مرکز به غرب و جنوب غرب کشور

معاون اداره‌ کل راه و شهرسازی استان گفت: تونل خوانسار به بوئین میاندشت با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند تامین منابع مالی برای تکمیل است.

بهزاد شاهسوندی، معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تونل خوانسار به بوئین میاندشت به عنوان نقطه اتصال مرکز به غرب و جنوب غرب کشور، تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل، نیازمند تامین منابع مالی است.

او با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی احداث  تونل خوانسار به بوئین میاندشت افزود: این طرح به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان و نقطه اتصال این منطقه به استان‌های خوزستان و لرستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

 معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: عملیات اجرایی ایجاد تونل خوانسار - بویین میاندشت به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان در ابتدا در سال ۹۲ آغاز شد اما در سال ۹۶ به دلیل مشکلات مالی متوقف شد.

شاهسوندی یادآور شد: این تونل دارای طولی برابر با ۸۸۰ متر به همراه ۱۴ کیلومتر جاده دسترسی است و تکمیل آن می‌تواند نقش مهمی در حمل و نقل از غرب استان اصفهان و کشور به تهران داشته باشد.

او ادامه داد: تکمیل تونل خوانسار به بوئین میاندشت می تواند نقش بسزایی در حمل و نقل جاده ای از غرب استان اصفهان، غرب و جنوب غرب کشور به تهران ایفا کند و احداث این تونل موجب رُشد اقتصادی غرب استان اصفهان می‌شود.

شاهسوندی تصریح کرد: این طرح یکی از طرحهای شاخص راهسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان است که ارتباط بین شهرستان خوانسار با شهرستان بوئین میاندشت را با توجه به راه سخت‌گذر موجود، تسهیل می‌بخشد.

او یادآور شد: وجود گردنه‌های کوهستانی با شیب زیاد در مسیر خوانسار به بوئین میاندشت در سال‌های گذشته موجب ایجاد خسارات جانی فراوان شده است و علاوه بر آن، در زمستان‌ها با بارش برف شدید شاهد بسته شدن این جاده و بُروز اختلال عبور و مرور در این محور هستیم.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان افزود: در فصل تابستان به علت شیب تُند این مسیر شاهد کُندی در آمد و شُد خودروها هستیم که فشار زیادی به ترافیک ماشین های عبوری از این جاده وارد می‌کند و با اتمام این تونل، مردم دیگر ناچار به تردد از گردنه خطرناک این مسیر نخواهند بود.

او گفت: تمامی این موارد و مشکلاتی از این قبیل از جمله دلایل توجیهی احداث راه و تونل خوانسار بوده که تکمیل آن موجب کوتاه شدن مسیر خوانسار به بویین میاندشت و رُشد اقتصادی منطقه می‌شود.

شاهسوندی اظهارداشت: پیگیری‌هایی برای تامین اعتبار از طریق استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ شده است که در صورت موافقت بانک عامل، اجرا و تکمیل این پروژه در اولویت این اداره‌کل قرار می‌گیرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین به اصلاح تقاطع غیر همسطح ورودی شهر بوئین و میاندشت اشاره کرد و گفت: این تقاطع یکی از طرحهای  مهم در غرب استان و یکی از نقاط حادثه خیز است که در سال جاری مطالعات آن انجام شده و فرآیند برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است.

شاهسوندی با بیان اینکه رفع نقاط حادثه خیز نقطه‌ای و موردی عموما توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان انجام می‌شود، عنوان کرد: ولی در مسیرهایی که به صورت بزرگراهی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارند تمامی تقاطع‌های مسیر چه به صورت همسطح، غیر همسطح، رفع شیب‌های خطرناک افقی و قائم مرتفع می‌شوند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طبق مطالعات صورت گرفته حدود یکهزار و ۷۶۷ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی استان اصفهان مستعد ارتقا و تبدیل وضعیت از فرعی به اصلی و از اصلی به بزرگراهی هستند.

او  ادامه داد: افزون بر ۱۰ درصد حمل و نقل جاده‌ای کشور از استان اصفهان عبور می‌کند و این استان بین پنج استان شاخص کشور در حوزه راه قرار داشته و جایگاه ویژه ای در حوزه راهسازی در کشور دارد.

شاهسوندی ادامه داد: با توجه به جایگاه استان اصفهان که با ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع مساحت و همسایگی با ۹ استان کشور از ارکان اصلی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور محسوب می‌شود، ساخت و ارتقاء راه‌های اُستان اصفهان در اولویت است.

او تصریح کرد: براساس مطالعات معاونت مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان افزون بر یک هزار و ۷۶۷ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی اُستان مستعد ارتقاء از فرعی به اصلی و از اصلی به بزرگراهی است.

شاهسوندی خاطرنشان کرد: محورهای استان در مطالعات ترافیکی به سه سطح دسته‌بندی شده‌اند که سطح یک حدود ۴۲۲ کیلومتر، سطح دو، یک هزار و ۲۸ کیلومتر و سطح سه، ۳۱۶ کیلومتر است و باید با یک سطح سرویس بالاتر ارتقاء یابند و در استان در حدود ۸۵ درصد راه‌های برون استانی به صورت بزرگراهی و آزاد راهی ساخته شده اند.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار