امروزه سازمانهایی پیشرو محسوب میشوند که به امر توسعه وآموزش منابع انسانی تأکید واهتمام دارند و در فعالیتهای آموزشی به دو اصل اثربخشی و کارآیی آموزش توجه دارند، آموزش یکی از صنعتهای اصلی رشد و نیاز اصلی معلمان بویژه در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد.
نفوذ تعلیم و تربیت معاصر با همراهی فن آوریهای مفید را میتوان ابزاری نیرومند برای ارتقاء کیفیت و کارایی آموزش دانست که باعث تغییر در شیوه سنتی آموزش شده و به معلمان در بهبود فرآیند آموزش و یادگیری کمک میکند.
حرفه ایترین عنصر آموزش وپرورش معلم است که باید سه ویژگی دانش لازم، تجربه کافی و روش مناسب را در برخورد، تأمین و برآورده کردن نیازهای ویژه دانش آموزان دارا باشد.
ارتقای مهارت تخصصی، کیفی سازی آموزش، باز آموزی ورشد حرفهای معلمان، کیفیت بخشی به امر آموزش، بسط عدالت آموزشی، توسعه فرصتهای برابر و افزایش مهارتهای تخصصی معلمان در جهت ارتقای سطح کیفیت آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم و ضروری است.
طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اعلام خبر آغاز دورههای آموزشی توانمندسازی کارکنان آموزش وپرورش استثنایی استان با هدف ارتقای توانمندی، مهارت وبه روزآوری دانش معلمان گفت: این دورهها در محل دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه جاری برگزار میشود.
محمدی با بیان اینکه دورههای تخصصی در راستای بهبود کیفیت فرآیند آموزشی و توانبخشی به منظور ارتقای سطح عملکردمعلمان برگزار میشود، مبانی واصول مدیریت براساس اسناد بالا دستی، آموزش رویکردهای الگوهای برتر یاددهی –یادگیری، رویکردهای نوین آموزش وپرورش وتوانبخشی دانش آموزان نابینا وناشنوا، مهارتهای آموزش درس هنر و عروسکی سازی، کارکرد بازی در تربیت بدنی و رفتار درمانی در کودکان استثنایی را سرفصلهای این دورههای توانمندسازی عنوان کرد.
محمدی افزود: معلمان درمقاطع وشرایطی خاص از فعالیت کاری خود به کمک مستقیم راهنمای آموزشی نیاز دارند که این کمک برای اصلاح فرآیند آموزش در قالب برگزاری دورههای آموزشی و درچارچوب نیازها طراحی ودر اختیار آنان قرار میگیرد.
او با اشاره به رشد سریع تکنولوژی و تأثیرات عمیقی که در مسائل آموزشی وتربیتی به همراه دارد، گفت: اتخاذ روشهایی که هماهنگ کننده برنامههای آموزشی با توسعه تکنولوژی وتأمین نیروی انسانی ماهر ومتخصص باشد ابزار مهمی در ارتقای کیفیت خدمات ونوآوری است.
محمدی ادامه داد: هراندازه معلمانی فعال و پویاتر داشته باشیم به همان اندازه دستیابی به اهداف عالی آموزشی راحتتر خواهد بود، چراکه توسعه در جوامع مختلف به واسطهی آموزش وپرورش وتربیت نیروی انسانی ماهر در آن جامعه شکل میگیرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه معلمی دارای عملکرد بهتر وتدریس کا رآمدتری است که دارای دانشی بیشتر، روشهای تدریس خلاقانه تر، مهارت بکارگیری روشهای جدید وفعال تدریس وارزیابی باشد واز روشهای مختلف ارزشیابی استفاده کند؛ تصریح کرد: افزایش توانمندی معلمان موجب رشد دانش آموزان شده وسطح یادگیری ومهارت را در آنان ارتقا میبخشد.
او در پایان گفت: تربیت معلم را میتوان از جمله حساسترین و مهمترین مؤلفههای نظامهای تعلیم و تربیت دانست؛ چرا که موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در نظامهای آموزشی، منوط به توانمندیها و قابلیتهای حرفهای معلمان است که مجریان اصلی برنامه هادر محیط واقعی وکار گزاران حقیقی آموزش وپروش هستند.