معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

خطرسنجی بیماری‌های قلبی در بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال

رضائیان زاده گفت: پارسال، خطر سنجی سکته‌های قبلی و مغزی در یک میلیون و ۷۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال استان فارس انجام شد.

دکتر عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر در خانواده‌ها و جوامع، اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۴۱ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که معادل ۷۱ درصد از کل مرگ و میر‌ها در جهان است.

او افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی، بیشترین مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تشکیل می‌دهند و پس از آن سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و دیابت قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، کنترل عوامل خطری است که منجر به ایجاد آن‌ها می‌شود و کاهش مصرف دخانیات و الکل، حفظ سبک زندگی فعال و مصرف یک رژیم غذایی سالم از جمله این موارد است.

رضائیان زاده گفت: با توجه به اهمیت بیماری‌های قلبی و عروقی، خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از راهکار‌های مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی طی ۱۰ سال آینده است و به فرد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به این دسته از بیماری ها، آن‌ها را کاهش دهد.

او بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، خطر سنجی سکته‌های قبلی و مغزی در یک میلیون و ۷۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال استان فارس انجام و پس از تعیین سطح خطر، مشاوره و پیگیری‌های لازم برای آن‌ها انجام شد.

این مقام مسئول با اشاره به تاثیر بیماری‌های غیرواگیر بر کیفیت زندگی افراد و توسعه اقتصادی کشورها، گفت: افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند برای انجام خطر سنجی سکته‌های قلبی و مغزی و دریافت مشاوره‌های تخصصی، در مناطق روستایی به بهورزان و در مناطق شهری به مراقبان سلامت مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار