معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: اعتبار مورد نیاز به منظور اجرای کار‌های باقی مانده برای رفع مشکل رسوب سد شهید شاهچراغی دامغان ۶۴۰ میلیارد ریال است.

حمید احسانی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: مجموع اعتبارات تخصیص یافته به طرح علاج‌بخشی سد دامغان تا کنون ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است و مطالعات طرح، اصلاح سامانه هیدرومکانیکال و برقی سد، نظارت بر اجرای عملیات هیدرومکانیکال و بند انحرافی بالادست، بازرسی تجهیزات هیدرومکانیکال، احداث بند رسوبگیر آستانه و شورتنگه در بالادست، احداث بند رسوبگیر دامغان‌رود در بالادست، توسعه و تکمیل اتاق شیرآلات، تعمیر کالیبراسیون و تکمیل قرائت‌گر‌های ابزار دقیق سد و مطالعات برج آبگیر سد، از جمله اقدام‌های انجام شده در اجرای طرح علاج‌بخشی سد دامغان است.

وی به اهم اقدام‌های باقیمانده طرح علاج‌بخشی سد دامغان اشاره کرد و افزود: نجات برج آبگیر از زیر رسوبات، تخلیه دریچه‌های رأس و اصلاح سامانه انسداد در محل برج آبگیر و تعویض آشغالگیر‌های برج آبگیر به ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی رسوب و اجرا و پیاده‌سازی سامانه لایروب سد نیز به ۳۲۰ میلیارد ریال و احداث دو بند رسوبگیرجدید در بالادست سد دامغان به ۶۰ میلیارد ریال، نیاز دارد که بخش باقی مانده در راستای اجرای طرح علاج بخشی سد دامغان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح تجهیزات هیدرومکانیکال و افزایش عمر مفید سد، افزایش بهره‌وری و بهره‌برداری بهینه از سد را از اهداف طرح علاج‌بخشی سد دامغان دانست و این سد یک سد خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی است که در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر دامغان و به منظور کنترل سیلاب و ذخیره آب مازاد چشمه‌علی در فصول غیرکشت و تامین آب مطمئن برای کشاورزی اراضی پایین دست سد احداث شد.

وی درباره اهداف احداث سد دامغان گفت: این طرح با هدف کنترل سیلاب و ذخیره آب‌های رودخانه چشمه علی و دامغان رود و به منظور بهبود کشاورزی دشت دامغان احداث شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.