رئیس رگولاتوری گفت: الحاقیه اعطا شده به پروانه اپراتورهای فیبرنوری، متمرکز بر توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌و‌کارها است.

در مراسمی با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر لاجوردی، قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و جمعی از مدیران ارشد رگولاتوری نخستین پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP به مدیران عامل هفت اپراتور ارتباطی واگذار شد.

امیر لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مراسم درباره ویژگی‌های الحاقیه اعطا شده به پروانه اپراتور‌های فیبرنوری، گفت: بر اساس این پروانه اپراتور‌ها می‌توانند خدمات یکپارچه شبکه ارائه کنند و این پروانه‌ها تا سال ۱۴۱۰ دارد و در این الحاقیه‌ها تمرکز بر توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده الحاقیه اپراتور‌ها تفاوتی با هم نداشته باشد، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این پروانه مشخص شدن زمانبندی است که میزان پیشرفت پروژه به صورت فصلی بررسی و مشخص می‌شود.

لاجوردی همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این پروانه را تغییر تعهدات قبلی اپراتور‌ها به توسعه در فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها عنوان کرد و گفت: تاکید بر بومی سازی و استفاده از توانمندی‌های داخل کشور نیز در این الحاقیه مورد تاکید قرار گرفته است.

در ادامه صادق عباسی شاهکوه مجری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، مهدی روحانی نژاد معاون راهبردی و توسعه بازار و مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گزارشی از وضعیت پیشرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها ارائه کردند.

مدیران اپراتور‌های حاضر در این جلسه نیز هر کدام گزارشی از روند کار‌های انجام شده ارائه و مسائل و مشکلات خود در مسیر اجرای این پروژه را مطرح کردند.

در پایان این جلسه نیز وزیر ارتباطات پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی شرکت‌های ارتباطی ایرانسل، شاتل، فناپ تلکام، آسیاتک، پیشگامان توسعه‌های وب و صبانت را به مدیران عامل این شرکت‌ها اعطا کرد.

بنابه این گزارش، اردیبهشت سال گذشته بود که در تفاهم‌نامه‌هایی توسعه دسترسی به شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت ارائه کننده خدمات ارتباطاتی دارندگان پروانه متقاضی دریافت الحاقیه مذکور به امضا رسید.

مرداد سال ۱۴۰۰ اولین مصوبه مربوط به همگرایی پروانه‌های ثابت و سیار تصویب شد که براساس آن اپراتور‌های تلفن همراه می‌توانستند به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد شوند. اما باتوجه به برنامه وزارت ارتباطات در ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها تا پایان کار دولت، این مصوبه مورد بازنگری قرار گرفت و محتوای آن متناسب با هدف تعیین شده حوزه توسعه ارتباطات ثابت تغییر کرد.

اپراتور‌های دارای شبکه ارتباطی می‌توانند با دریافت الحاقیه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، کلیه خدمات این صنعت را به مشترکان ارائه دهند و دیگر لازم نیست پروانه جداگانه‌ای دریافت کنند.

در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها تاکنون برنامه عملیاتی تعهدی اپراتور‌ها در ۲۹ استان و ۱۱۱۸ شهر نهایی شده است و مابقی شهر‌ها نیز تا پایان دی۱۴۰۲ تعیین تکلیف می‌شود.

تا کنون در ۱۱۳ شهر مجوز شهرداری برای شروع عملیات اجرایی اخذ شده و در ۱۰۴ شهر و ۲۰ استان عملیات اجرایی توسط اپراتور‌های متعهد آغاز شده است.

بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند و تا پایان کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ این میزان به ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد.

براساس اطلاعات منتشره در سایت IranFTTx.ir تا امروز سه میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۳۷ خانوار در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفته اند و در روند عملیات اجرایی صورت گرفته توسط اپراتور‌های صاحب پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، شهر ایلام در استان ایلام، شهر‌های چالوس، خرم آباد و عباس آباد در استان مازندران، بندرچارک و کیش در استان هرمزگان و شهر قم در استان قم بیشترین پیشرفت را دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار