سخنگوی آب گفت: با اجرای ۵ ابرپروژه، یک میلیارد مترمکعب به ظرفیت کشور در بهره برداری از منابع آب دریا اضافه خواهد شد.

عیسی بزرگ زاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب  و سخنگوی صنعت آب در خصوص نقشه راه وزارت نیرو برای استفاده از منابع آب دریا گفت: ۵ ابرپروژه با برآورد سرمایه گذاری اولیه بیش از ۸ میلیارد دلار تعریف شده است.

او ادامه داد: پروژه دالان شرقی برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، دو خط برای یزد و کرمان که یکی از آن‌ها ۹۶ درصد پیشرفت داشته  و خط یک در حال بهره برداری است. پروژه خط اصفهان و پروژه فارس را هم داریم که همگی پیشرفت کار داشته اند.

بزرگ زاده می‌گوید: با اجرای این پروژه‌ها رشد قابل توجهی در زمینه استفاده ما از منابع آب دریا رقم خواهد خورد. هر کدام از این خط‌ها حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خواهند داشت و تنها با این پنج پروژه ۱ میلیارد مترمکعب به ظرفیت ما در استفاده از منابع آب دریا اضافه خواهد شد. این موارد تنها برای بخش درون سرزمینی است و ما برای ساحل هم برنامه‌هایی داریم.

بزرگ زاده در خصوص زمان بهره برداری از این طرح‌ها گفت: بخش زیادی از این پروژه‌ها باید تا پایان دولت سیزدهم به سرانجام برسد. به عنوان مثال سیستان و بلوچستان هدف‌گذاری شده و تا انتهای سال بعد به زاهدان برسیم، اما خراسان بیشتر طول خواهد کشید.

او در پاسخ به اینکه آب استحصال شده به چه بخش‌هایی تخصیص داده خواهد شد گفت: اصل مصرف برای صنعت است، اما برای شرب شهر‌های در مسیر هم جوابگو خواهد بود. در سیستان و بلوچستان ۵۰ میلیون مترمکعب در سال به نوار ساحلی برای چابهار تحویل خواهیم داد. ۳۰ میلیون مترمکعب به شهر‌های مسیر تا زاهدان خواهیم دادیم و برای خود زاهدان و سیستان هم ۱۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده که امیدوارم آب شرب این مناطق تأمین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار