لزوم تغذیه کودک با شیر مادر

دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: کمک به آرامش مادران شیرده و کاهش استرس‌ها نقش مهمی در تغذیه نوزادان دارد.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسب هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر در اطلاعیه‌ای با اشاره به مزایای تغذیه کودک باشیر مادر اعلام کرده است؛ چالش محل کار، شایعترین علت تغذیه نکردن کودک با شیر مادر است که باتوجه به اهمیت تغذیه نوزاد باید از مادران شیرده شاغل حمایت شود.

همچنین در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است: توانمندی کارکنان بهداشتی در مشاوره موثر تغذیه با شیر مادر می‌تواند از شروع خود سرانه شیر مصنوعی جلوگیری کند؛ و نیز حمایت سازمانی مدیران نقش مهمی در توانمندی سازی مادران شاغل و تداوم تغذیه با شیر مادر دارد.

در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر فراهم کردن امکانات و فضا‌های مناسب برای تغذیه با شیر مادر در محیط‌های کاری و اجتماعی بعنوان حق مادر و کودک تاکیده شده است.

در این اطلاعیه آورده شده؛ تعذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول، امکان ابتلا به عفونت‌های تنفسی را تا ۵ برابر و احتمال مرگ ناشی از این بیماری‌ها را تا ۴ برابر در کودکان کاهش می‌دهد.

 بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مادرانی که شیر می‌دهند کمتر به سرطان پستان و تخمدان و پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

 دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این اطلاعیه از کارفرمایان خواسته؛ با دادن ۹ ماه مرخصی زایمان، مرخصی ساعتی روزانه، تامین امنیت شغلی مادران و ایجاد مهد کودک کنار محل کار، در اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی سهیم باشند.

این دانشگاه اعلام کرده: مادران برای شیر دهی نوزادان به حمایت بیمارستان‌ها، محل کار و اعضا خانواده به ویژه همسر نیاز دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.