رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: هزار و ۳۸۰ مورد نمونه برداری نظارتی به منظور ردیابی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان انجام شد که همه موارد منفی بود.

دکتر وحید حمیدی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت:در راستای طرح ملی ردیابی مولکولی سویه H۵ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور روستایی و به منظور پیشگیری و کنترل بهداشتی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در کشور، انجام آزمایش‌های تشخیص ملکولی سویه فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان در طیور روستایی استان انجام شد.

دکتر حمیدی تشریح کرد: در این طرح بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور مقرر گردید از ۲۳ واحد روستایی در استان قزوین نمونه برداری و آزمایشات لازم انجام گردد.

به گفته وی، از هر واحد روستایی ۶۰ نمونه سواب کلواک و در مجموع  هزار و ۳۸۰ نمونه سواب کلواک از طیور بومی اخذ و به آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان ارسال شد.

دکتر حمیدی تصریح کرد: نمونه‌ها پس از بررسی فنی و تایید مشخصات در سامانه‌های لیمز و GIS، از نظر وجود احتمالی سویه فوق حاد آنفلوانزای پرندگان (H۵) به روش Real-time RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفتند که در هیچ یک از نمونه ها، مواردی از وجود این سویه مشاهده نشد.

نتایج مربوطه پس از ارسال به سازمان دامپزشکی کشور در سامانه‌های لیمز و GIS سازمان دامپزشکی کشور ثبت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار