سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره ای خیام قادریم سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را تخمین بزنیم.

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: تقریبا یک سال و ۴ روز از پرتاب ماهواره خیام می‌گذرد و این ماهواره در واقع یک ماهواره سنجشی با دقت بسیار خوب یک متر است که ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۱ با پرتابگر سایوز به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد .

وی افزود: ماهواره ها کلا بعد از پرتاب باید یک فرآیند تثبیت عملکرد و دریافت فرامین و اجرای موفق فرامین را بگذرانند که این خودش یک دوره بین ۶ ماه تا یک سال است که در ماهواره خیام با تلاش متخصصان سازمان فضایی ایران در تثبیت عملکرد ماهواره این در یک بازه حدودا ۶ تا ۷ ماه به سرانجام رسید و ما بعد از ۷ ماه توانستیم فرآیند کالیبره کردن ماهواره را به پایان برسانیم و ماهواره وارد فاز عملیاتی بشود و خدمات دهی خودش را آغاز کند .

او ادامه داد: بعد از این که این دوره تثبیت عملکرد به پایان رسید در این مدت باقیمانده یعنی حدودا ۴-۵ ماه بعد از آن ما چند اقدام را انجام دادیم ما   با دستگاه‌های مختلف رایزنی‌هایی انجام داده ایم که  سرانجام موفق شدیم دو تفاهمنامه  را با سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نقشه برداری امضا بکنیم تا بتوانیم خدمات ماهواره خیام را در اختیار این دو دستگاه بگذاریم  .

او ادامه داد: سازمان فناوری اطلاعات متولی بخش فناوری پنجره مدیریت واحد زمین است که این پنجره یک اقدام بسیار خوبی است که در آن تعداد زیادی دستگاه برای حل معضلات و پرونده های مرتبط با مثلا زمین خواری ، ساخت و سازهای غیرمجاز یا حتی بعضی مفاهیم دیگری که در سالیان اخیر همه ما شنیدیم مثل فرض کنید کوهخواری یا این طور موارد که مربوط به دولت می شود از طریق این پنجره یک رسیدگی سریعتری به این پرونده ها خواهد شد و دسترسی داده ها در این پرونده تجمیع خواهد شد .

وی افزود: یکی از مهم ترین اسنادی که قابل استناد است و می شود بر مبنای آن آرا و نظرات دقیق تری را داد، استفاده از تصاویر ماهواره ای است و مردم براحتی یعنی در واقع در مدت خیلی کوتاه تری نسبت به قبل می توانند پرونده ها و شکایات خودشان را پیگیری بکنند؛ ماهواره خیام به این پنجره متصل شده و عملا خدمات دهی خودش را شروع کرده است .

در حوزه سازمان نقشه برداری هم همین طور ، ما مواجه استیم با یک سالیان بسیار طولانی که نقشه های پوششی کشور به روز رسانی نشده بود، الحمدالله با توانی که ماهواره خیام در اختیار کشور قرار داده است در حال حاضر چیزی در حدود 30 درصد از کشورمان توسط این ماهواره تصویربرداری شده که این داده ها در اختیار سازمان نقشه برداری قرار خواهد گرفت یا در واقع فرآیند انتقال آن آغاز شده و ما با این داده ها می توانیم شاهد این باشیم که نقشه های پوششی کشور که بسیار برای موارد مختلف از جمله شهرسازی و موارد دیگر مثل فرض کنید جاده های برون شهری یا حتی داخل شهرها ، موارد متعدد ، کاربردهای متعددی که دارد می تواند این نقشه ها استفاده بشود و امورات مختلف را تسهیل بکند. موارد دیگری هم وجود دارد و دستاوردهای دیگر هم است.

دلیریان گفت: ماهواره خیام در حوزه کشاورزی هم خدمات خیلی خوبی را همین الان دارد به کشور می دهد ، ما یک تفاهمنامه ای از قبل داشتیم با وزارت جهاد کشاورزی که بر مبنای این تفاهمنامه ما باید سطح زیر کشت چند محصول اساسی کشور را تعیین می کردیم و در اختیار مراجع تصمیم گیر قرار می دادیم، یکی از معضلات کشور در حوزه محصولات راهبردی این بود که ما اطلاعات خیلی دقیقی نداشتیم نسبت به این که سطح زیر کشت محصولاتی مثل گندم ، جو ، برنج ، این ها چقدر است تا دولت بتواند در یک برنامه ریزی مدون بتواند محصولات مردم را خریداری بکند . یعنی کشاورز با خیال راحت محصولش را کشت بکند با این پیش فرض که دولت برنامه بسیار دقیقی دارد برای این که بتواند آن محصولات را از کشاورزان بخرد . این اتفاق الان دارد رخ می دهد و ما شروع کردیم یعنی چند ماهی است که با استفاده از تصاویر ماهواره ای در حال رصد زمین استیم برای این که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را بتوانیم تخمین بزنیم و آمار دقیقی در اختیار دولت بگذاریم تا آنها هم بتوانند در آن برنامه ریزی که عرض کردم از این تصاویر استفاده بکنند .

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار