محصول امسال قطب پسته کشور در استان سمنان ۴۲ هزار تن برآورد شد

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان گفت: برآورد تولید امسال، برداشت ۴۲ هزار تن پسته تازه از باغ‌های این شهرستان در استان سمنان است.

حسن صرفی رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان گفت:  خسارت‌های ناشی از توفان اردیبهشت امسال، سبب کاهش تولید و در نتیجه آمار برداشت پسته در شهرستان می‌شود و امیدواریم طبق پیش‌بینی ۴۲ هزار تن پسته تازه معادل ۱۴ هزار تن پسته خشک از باغ‌های شهرستان برداشت شود.

وی ادامه داد: در این شهرستان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف با توجه به ارقام بومی سازگار و پایه‌های مناسب با آرایشی بسیار نزدیک به استاندارد‌های باغداری، کاشته شده که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ مثمر است.

صرفی تصریح کرد: شهرستان دامغان در استان سمنان از رویشگاه‌های اولیه پسته در جهان است و در این شهرستان درختان کهن سال حدود یکهزار ساله وجود دارند که این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری ذخیره و ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت پسته در ارقام زودرس از دهه اول مرداد ماه در منطقه حومه آغازشد و تا نیمه اول مهرماه در ارقام دیررس در دیگر مناطق شهرستان ادامه خواهد داشت.

صرفی افزود: پسته‌های منطقه از ژنوتیپ‌های بومی، شاهپسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است که با توجه به شرایط سازگاری و تجاری بودن ژنوتیپ‌های مهاجر باغداران به توسعه و اصلاح باغ‌های پسته خود به ژنوتیپ‌های اکبری، احمدآقایی و کله قوچی پرداخته‌اند.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دامغان بیان کرد: جمع آوری پسته‌های زودرس و عرضه آن‌ها به صورت تازه در بازار‌های داخلی و خارجی، از ویژگی‌های منطقه است که علاوه برگردش مالی سریع، موجب اشتغال بیشتری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.