تمامی شرکت‌های دانش بنیان از هر سطح در شمول حمایت‌های بیمه‌ای هستند.

دومین نشست از سلسله نشست‌های معرفی نظام جدید ارزیابی با موضوع حمایت‌های بیمه‌ای با حضور کارشناسان و مدیران معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و جمعی از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین فتح الهی، دبیر کمیته تحول ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان ضمن اشاره به کلیاتی از نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در نظام قدیم ارزیابی شرکت‌ها در دوره‌های دو یا سه ساله و به صورت مقطعی لحظه‌ای انجام می‌شد و مسیر رشد طی شده توسط شرکت در طول زمان در ارزیابی‌ها و حمایت‌ها در نظر گرفته نمی‌شد. همچنین ارزیابی صرفاً بر موضوع سطح و پیچیدگی فناوری تمرکز داشت و نسبت به مطلوبیت‌های ملی از قبیل؛ ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، اشتغال‌آفرینی، ارتقاء بهره‌وری و نظایر آنها، تقریباً بی‌اعتنا بود. از طرفی حمایت از شرکت‌ها متناسب با نیاز واقعی آن‌ها و براساس سطح بلوغ و رشد شرکت‌ها نبوده و اثربخشی حمایت اندازه‌گیری نمی‌شد. همچنین در این مدل از مشارکت سایر بازیگران زیست‌بوم از جمله ستاد‌های توسعه فناوری و پارک‌های فناوری استفاده نشده و به اولویت‌های آن‌ها توجه کافی نمی‌شد. ما در رویکرد گذشته، ایجاد فضای حمایتی ویژه برای شرکت‌های تکنولوژی‌محور داشتیم، اما در رویکرد جدید به سمت حمایت از فعالیت‌های نوآورانه با هدف ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری با نقش‌آفرینی همه بازیگران می‌رویم.

فتح‌اللهی ادامه داد: ما اکنون تغییر رویکردی از حمایت عمومی و یکسان از همه شرکت‌ها به حمایت هوشمند براساس نقشه راه رشد از هر شرکت را در برنامه داریم. حمایت‌های پایه (براساس ارزیابی اولیه) همانند اعطای برند دانش بنیان، معرفی به صندوق‌ها برای تسهیلات محدود، امریه سربازی و استقرار در کاربری مسکونی هستند و حمایت‌های خاصی (نیازمند ارزیابی حین حمایت) هم مانند تولید بار اول، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری، حضور در کنسرسیوم‌ها و پروژه‌های کلان و تسهیلات بزرگ وجود دارند.

دبیر کمیته تحول ارزیابی با بیان این که در نظام جدید دانش‌بنیان، شرکت‌ها به سه دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تقسیم می‌شوند، افزود: «اگر در آخرین سال مالی فروش کل شرکت دانش‌بنیان، کمتر از پنج میلیارد تومان باشد، «نوپا» محسوب می‌شود که تقریبا ۸۰ درصد شرکت‌ها در این دسته هستند و اگر بیش از پنج میلیارد تومان فروش داشته باشند، در دسته نوآور و فناور قرار می‌گیرد و آنچه شرکت‌های نوآور و فناور را از هم تفکیک و متمایز می‌کند، داشتن لیست بیمه حداقل ۱۰ نفر و فروش ۵۰ درصدی محصولات دانش‌بنیان در آخرین سال مالی است. بنابراین، اگر شرکتی بالای پنج میلیارد تومان فروش کل داشته باشد و از این دو شرط برخوردار باشد، فناور و اگر دو شرط مذکور را نداشته باشد، نوآور محسوب می‌شود.

برچسب ها: دانش بنیان ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار