مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به وجود ۱۱ خانه تاریخی در مرکز این استان، از تصمیم برای واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی خبر داد.

حسن محمدی ادیب با اشاره به بازدید مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی کشور از برخی خانه‌های تاریخی اردبیل گفت: در این بازدید مقرر شد این خانه‌ها برای احیا و حتی استفاده بهینه برای مدت‌های معین ۱۰ یا ۲۰ ساله به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار و پس از سپری شدن مدت، تحویل گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل می گوید: احیای خانه‌های تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل نیازمند سه هزار میلیارد ریال اعتبار است که تامین این رقم دشوار است ، بنابراین در چهارچوب قانون و مقررات از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این راستا استفاده خواهیم کرد.

او گفت: برخی از خانه‌های تاریخی اردبیل حدود ۲۰ سال رها و بلاتکلیف مانده‌اند اما واگذاری آنها به بخش خصوصی علاوه بر توفیق در جذب سرمایه‌گذار، سبب استفاده بهینه و سالم ماندن آنها خواهد شد.

محمدی ادیب با اشاره به برخی حاشیه‌سازی‌ها در فضای مجازی در خصوص چرایی توجه و تمرکز این اداره کل بر تعیین تکلیف خانه‌های تاریخی یا باغ شریعت اردبیل، می گوید: برخی افراد و جریانات در حالی به ورود دستگاه متولی به نحوه نگهداری و یا مدیریت خانه‌های تاریخی حساسیت نشان می‌دهند که چندین سال بلاتکلیفی آثار تاریخی مورد بی‌توجهی این افراد و جریانات قرار گرفته بود. در عین حال این قبیل حواشی مانعی برای ما نخواهد شد.

استان گردشگرپذیر اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است ، ۲۳ خانه تاریخی در این استان شناسایی شده که ۱۱ مورد آن در مرکز و بقیه در شهرستان‌ها واقع شده و اغلب آنها به دوران قاجار تعلق دارند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.