یادداشت؛

نقش زنان در تمدن اسلامی

سبک زندگی و تمدن دو امر بسیار پویا هستند که به توجه به نیاز‌های جامعه تغییر پیدا کرده و در این بین نقش‌های متفاوتی توسط افراد زیادی ایفا می‌شود.

رضوان پاک منش- زن نیز دریک جامعه اسلامی به عنوان یک عنصر مهم، وظایف زیادی دارد که باید هماهنگ با تمدن اسلامی و در جهت پایه گذاری آن باشد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نقش یک زن، بنیان گذاری سیاست‌های عمیق تربیتی است، زیرا ابتدا برای ایجاد تمدن اسلامی باید هویت اسلامی ایجاد شود که این هویت متفاوت از تمدن غرب باشد و وقتی که این امر به وجود بیاید که فرد در جامعه کوچک تری تحت عنوان خانواده به سبکی اسلامی تربیت شود؛ بنابراین نقش مهم زن در تربیت ابتدایی و ایجاد ارزش‌های اسلامی در فرد است و بنا به تعبیر امام (ره) که فرمودند:《 زن با تربیت صحیح خویش انسان درست می‌کند و با تربیت صحیح خویش کشور را آباد می‌کند. 》

متاسفانه در جامعه مدرن امروز چیزی که ما شاهد هستیم پیدایش نقش‌های متفاوت اجتماعی برای زنان است که حتی شاید بیشتر آن‌ها متناسب با شان و روحیه حساس یک زن نیستند و این امرسبب غافل ماندن از وظیفه مهم خود در خانواده می‌شود و این باعث تغییر جهت سبک زندگی اسلامی به سوی سبک زندگی مدرنیته غربی می‌شود. اما این مساله نباید با انزوای زن در خانه اشتباه گرفته شود. به عبارتی می‌توان گفت که نقش زن در انسان افزاری پر رنگ‌تر و نقش مرد در سخت افزاری پر رنگ‌تر است. آنچه اسلام برای رسیدن به یک جامعه اسلامی ترسیم کرده است ایجاد مرز مشخص بین زنان و مردان در جامعه از طریق حجاب، ترویج فرهنگ خویشتن داری جنسی و توجه به نیاز‌های حقیقی و فطرت زنان و قرار دادن آن در محیط خانواده برای استحکام بنیاد خانواده بعنوان نقش طراز اول در تعلیم و تربیت فرزندان است.

وظیفه دیگری که زنان باید داشته باشند این است که نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی تفاوت نباشند، زیرا سیاست و اسلام دو نیمه یکدیگر هستند؛ بنابراین زن باید با حضور به موقع در عرصه اجتماعی جریان ساز باشد. همانند زنان بزرگواری در صدر اسلام همچون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) که در کنار انجام درست و کامل رسالت‌های اصلی خود توانستند یک نهضت اجتماعی ایجاد کنند. حضرت زهرا (س) زمانیکه احساس می‌کردند که امامت در خطر است به بهترین وجه نقش روشنگری داشته و دفاع می‌کردند کما اینکه خطبه سیاسی فدک آن حضرت برای همه ما آشنا است و یا حضرت زینب (س) که پرچم استمرار نهضت عاشورا را برافراشته نگه داشتند و با بصیرت و آگاهی فتته یزید را دفع کردند. نقش زنان در بیداری اسلامی یکی از بززگ‌ترین افتخارات جامعه اسلامی است. پدیده‌ای که در نیمه دوم قرن بیستم در کشور‌های اسلامی با هدف برگزداندن هویت اسلامی خارج از سلطه استبداد بود و با تدبیر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری موج دوم این بیداری اسلامی به موفقیت رسید و چیزی که بیشتر از همه نمود پیدا کرد حضور گسترده و احساس مسئولیت زنان در این بیداری است. بنا به تعبیر امام (ره) که فرمودند:《 امروز زنان شیردل، طفل خود را به آغوش کشیده و به میدان تانک و مسلسل رژیم آورده در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است؟ 》

مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان مسلمان تارگی ندارد و به تقلید از زنان غربی و بر مباتی لیبرالیستی صورت نگرفته است، بلکه پیشینه‌ای به قدمت ظهور اسلام داشته و با پیروی از الگو‌های زنان مبارز مسلمان و بر مبانی اعتقادی دین اسلام بوده است و زنان با ایمان در این راه همانند زمینه‌های دیگر که در آن برادرانشان را یاری می‌کردند به کمک مردان آمده و با او مشارکت فعال داشتند؛ بنابراین شایسته است که گفته شود " همه سعادت‌ها از دامن زن بلند می‌شود و اگر زن متحول شود جامعه متحول می‌شود"

برچسب ها: زن ، تمدن اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.