فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به جنگ نرم و ترکیبی دشمن علیه نظام گفت : در این شرایط رسانه‌ها و به ویژه خبرنگاران، سربازان خط اول این جنگ هستند.

مهدی حاجیان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار گفت : در شرایطی که انواع شبکه‌های اجتماعی در جهان بوجود آمده است و به نوعی همه انسان‌ها خود به یک رسانه تبدیل شده اند کار رسانه‌ای در چنین جوی یک کار بزرگ و متفاوت‌تر از گذشته است.

وی با بیان اینکه فعالیت رسانه‌ای در زمان حاضر بسیار متفاوت و پیچیده‌تر از گذشته شده است افزود: همه انسان‌های کره زمین با تولید محتوا خود تبدیل به یک رسانه شده اند که از طریق شبکه‌های اجتماعی داده‌هایی را انتشار و یا می‌بینند که مرز‌های جغرافیایی را شکافته و محدودیتی مرزی برای آن وجود ندارد.

فرمانده انتظامی کرمانشاه ادامه داد: در چنین وضعیت پیچیده جامعه جهانی، کار رسانه‌ای حرفه‌ای نیاز به تبحر و دانش دارد، زیرا رویکرد‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همگی در بستر افکار عمومی قرار گرفته اند.

سردار حاجیان تاکید کرد: حتی وضعیت نظامی تحت تاثیر فضای رسانه‌ای قرار گرفته است به طوری که خروجی رسانه‌های قدرت‌های استعمارگر قادر است به وسیله‌ای برای تحقق افکار و اهدافشان در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جهان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه امروزه خبرنگار و قلم خبرنگار معنای متفاوتی در جهان پیدا کرده است یادآور شد: در جهان کنونی قلم و افکار یک خبرنگار نقش یک سلاح اتمی بخود گرفته است که در جنگ نرم به عنوان یک سلاح برنده و پایدار از آن استفاده می‌شود.

سردار حاجیان با اشاره به این امر که در فضای ملتهب جامعه جهانی رسانه حرف اول را می‌زند گفت: در زمان حاضر بخش عمده‌ای از پایه‌های جنگ ترکیبی به رسانه‌ها گره خورده است و خبرنگاران، سربازان خط اول جنگ این جنگ نرم و ترکیبی هستند.

فرمانده انتظامی کرمانشاه اضافه کرد: اگر جنگ‌های کلاسیک نظامی آثار متعددی از خود به جای می‌گذارد، ولی اثرات جنگ نرم و رسانه‌ای مانند اثرات بمب اتم سال‌های متوالی و مستمر اثراتش باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور ما برای مقابله با جنگ نرم وجود دارد و بخشی از این ظرفیت خبرنگاران بصیر و باهوشی هستند که می‌توانند نقش موثر خود را در این عرصه با تعهد لازم ایفا کنند.

سردار حاجیان با اشاره و وجوه اشتراک پلیس و اصحاب رسانه در امر روشنگری در حوزه‌های داخلی کشور اظهار کرد: کار پلیس کشف و مقابله با جرم و فساد، قاچاق و احتکار است و کار خبرنگاران جستجو و کشف واقعیات برای جلوگیری از وقوع جرم است که می‌تواند به پلیس در این مسیر کمک شایانی کرده و در نهایت موجب احساس آرامش در جامعه شود.

وی ادامه داد: خبرنگاران همچنین نقش مهمی در جریان سازی‌ها در حوزه قانون و مقررات دارند، زیرا با مهارت خود می‌توانند در امر فرهنگ سازی، قانونمند و قانون پذیر کردن مردم تلاش کنند تا جامعه را در آسایش و امنیت نگه دارند.

حاجیان یکی دیگر از وجوه اشتراک پلیس و رسانه را مطالبه گری عنوان کرد و گفت: مطالبه گری از دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از وجوه مشترک آن‌ها به شمار می‌رود، زیرا بیان آسیب‌های اجتماعی در جامعه که می‌تواند منجر به جرم شود را باید از دستگاه‌ها مطالبه کنند، زیرا عدم توجه به آن‌ها باعث ناامنی جامعه و در نهایت بهم خوردن نظم و امنیت می‌شود.

وی تاکید کرد: مطالبه گری شما در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند کمک شایانی به پلیس کند، چون نشان دادن چهره نامنظم شهر می‌تواند مسوولان را مجاب کند تا نسبت به برقراری نظم و انضباط شهری اقدام کنند.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه انعکاس رویکرد‌ها و دستاورد‌های انتظامی استان باعث ارتقای احساس امنیت در بین مردم می‌شود گفت: رسانه‌ها علاوه بر این در بحث آموزش همگانی نیز می‌توانند با گوشزد کردن حقوق شهروندی و قوانین و مقررات به مردم در زمینه بازداراندگی از طریق آشنایی جامعه با قوانین و مجازات‌ها موثر واقع شود.

وی افزود: بدون شک همراهی رسانه با پلیس موجب ایجاد احساس امنیت در جامعه که از جمله مولفه‌های توسعه اقتصادی هر کشور و منطقه است خواهد شد، زیرا امنیت بسترساز همه توسعه‌ها بوده و نباید اجازه داد این امنیت خدشه دار شود.

سردار حاجیان از خبرنگاران خواست نسبت به انتشار برخی اخبار کاذب و یا هدفمندی که دشمن تولید کرده در شبکه‌های مجازی مراقبت کنند، زیرا این امر باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

وی ادامه داد: آنجه باعث اعتماد به خبرنگار می‌شود صداقت و راستگویی وی است بنابراین از اصحاب رسانه انتظار می‌رود از خودشان در برابر کسانی که قصد خدشه دار کردن حرفه آن‌ها را دارند دفاع کرده و بدانند پلیس همواره حامی همه خبرنگاران خواهد بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.