در این نشست که با میزبانی محسن امیری، مدیر تالار هنر برگزار شد، موضوعات متفاوتی از جمله کاهش هزینههای تولید برای کارگردانان، انتخاب آثار و فرصتهای اجرا برای پیشکسوتان و هنرمندان جوان این حوزه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
آزاده انصاری کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی در این نشست بیان کرد: اگر قرار به تقسیم بندی نوبت اجراها به پیشکسوتان و جوانها باشد، شاید هیچ وقت نوبت به جوانان نرسد. پیش از چنین تفکیکی بهتر است که به کیفیت آثار توجه شود. بالاخره جوان هم باید از یک جایی شروع کند و تجربه لازم را بدست بیاورد.
وی درباره سفارش اجرا تصریح کرد: اجراهای سفارشی باید به اختیار مدیر سالن باشد و مدیر برای آن سفارش دادن باید بتواند پاسخگوی امثال من و هنرمندان دیگر باشد. این مسئله اجتناب ناپذیر است. مدیر سالن باید مواظب کیفیت باشد و سفارشها همیشه کارهای خوبی از آب در نمیآیند.
انصاری با تاکید بر این نکته که اگر میخواهیم کار خوبی داشته باشیم باید حمایت مادی و معنوی لازم را هم داشته باشیم گفت: نمیتوانیم درباره کیفیت آثار بحث کنیم و بخواهیم که بدون پول انجام شده باشد.
این کارگردان تئاتر درباره بخشهای هزینه بری که تالار میتواند از دوش کارگردان بردارد گفت: بخش روابط عمومی و تبلیغات نمایشها هزینه زیادی دارد و ضروری است که این هزینهها از دوش کارگردان برداشته شود. بخش عمده هزینههای نمایش کودک و نوجوان به ساخت دکور اختصاص پیدا میکند که تالار میتواند با ایجاد یک کارگاه دکور از هزینههای اضافه نمایش بکاهد.
وی درپایان به اهمیت نمایشنامه و قصه یک نمایش پرداخته و افزود: بچههای امروزی نیاز به شنیدن قصه دارند و با به روز کردن نمایشها میتوانیم برایشان قصه تعریف کنیم.
محمد رضا مالکی بازیگر و کارگردان تئاتر، دیگر هنرمندی بود که در این نشست حضور داشت. وی درباره کار اولیها گفت: کار اولیها نیاز به شناخت مسائل ابتدایی دارند تا حداقل بتوانند با مدیر تالار ارتباط برقرار کنند. داشتن نمایشنامه کامل و خوب نیاز ابتدایی یک کار اولی است. نمیتوانیم بدون داشتن یک نمایشنامه توقع یک کار با کیفیت داشته باشیم. در عین حال نمایشنامه اولین دریچه برای حدس درباره کیفیت اثر نهایی هم هست.
وی معتقد است که تالار هنر میتواند در بین کارهایی که برای اجرا انتخاب یا نوبت میدهد، و برای ارتقا سطح کیفی، به تعداد افرادی که کارخوبی انجام میدهند نیز سفارش کار بدهد.
مالکی تصریح کرد: یک کار خوب و با کیفیت ابتدا باید سرگرم کننده باشد. در درجه دوم وجه هنری را رعایت کند و درجه بعد در بحث تربیت و آموزش قابل قبول باشد. این سه وجه با به کارگیری گروه طراحان و بازیگران با کیفیت تکمیل میشود.
وی اولویت دادن به نمایش و قصههای ایرانی نسبت به کارهای خارجی را اتفاق خوبی دانست که با به روز کردن قصههای قدیمی ایرانی میتوانداتفاق بیافتد و تاثیر گزار هم باشد.
این بازیگر تئاتر تصمیم پشت درهای بسته شورا و اجازه دفاع ندادن به کارگردان را اتفاق بدی دانست که تالار باید از آن بپرهیزد.
مهدی قلعه کارگردان تئاتر کودک و نوجوان نیز در بخش دیگر نشست گفت: یک اجرای خوب باید اجازه روی صحنه ماندن داشته باشد. در کشورهای دیگر یک نمایش را سالها روی صحنه میبرند و با چند اجرای محدود رها نمیکنند.
وی تغییر سلیقه مخاطب را یک ضرورت دانسته و توضیح داد: بعضی هنرمندان باعث عوض شدن سلیقه تماشاگر شده اند. تماشاگر فقط نمایشهای موزیکال دوست دارد و این باید تغییر کند و این وظیفه هنرمند است.
وی با تاکید بر تسهیل پروسه تایید متن از طریق شورای نظارت گفت: درباره انتخاب آثار باید شفافیت وجود داشته باشد. اگر قرار است فراخوانی داده شود، باید بعد از فراخوان و انتخاب آثار، به اطلاع دیگران رسانده شود.
این کارگردان تئاتر نیز درباره کیفیت آثار نمایشی به دو بخش حمایت مالی از گروههای نمایشی و شورای انتخاب کاملا قوی و با وجاهت پرداخته و این دو را لازمه انتخاب آدمهای درست و خروجی با کیفیت دانسته و ادامه داد: یک پیشکسوت نمیتواند الزاما کار خوب تولید کند. باید در بخشهای دیگری از آنها کمک گرفت. حتما نباید حضور پیشکسوت در مقام کارگردان باشد.
قلعه با بیان این که سفارش دادن به هر قیمتی کار درستی نیست تصریح کرد: همواره استثناهایی وجود دارد که باید انجام داد، ولی در نهایت باید کیفیت داشته باشند. فرق کار کودک و بزرگسال بحث طراحی و رنگ و صحنه است که نیاز به پول دارد و جزو رکنهایی است که نباید نادیده گرفته شود