رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: ۱۰ درصد دانش آموزان استثنایی و با نیاز‌های ویژه کشور در مدارس این استان تحصیل می‌کنند.

جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در جلسه شورای آموزش و پرورش تایباد گفت: در خراسان رضوی ۱۹ هزار دانش آموز با نیاز‌های ویژه در ۳۰۰ فضای آموزشی مشغول تحصیل هستند که ۱۰ درصد کل دانش آموزان استثنایی کشور را تشکیل می‌دهند.

او افزود: این موضوع بدین معنی نیست که جمعیت افراد با نیاز‌های ویژه در این استان بالاست؛ بلکه به معنای وارد شدن تعداد زیادی از دانش آموزان استثنایی به چرخه تحصیل و تعلیم است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در این چرخه ۲ هزار و ۴۰۰ دانش آموز معلول جسمی و دیرآموز وارد مدارس عادی شدند و تاکنون فرایند سنجش پنج هزار دانش آموز استثنایی جهت ورود به مدرسه به اتمام رسیده است.

روحانی بیان کرد: در آموزش و پرورش عمل فراگیرسازی به جای جداسازی باید صورت گیرد؛ اما در برخی شرایط مانند وجود دانش آموزان معلول ذهنی، مجبور به جداسازی هستیم.

او تصریح کرد: وجود مدارس استثنایی نشان دهنده توسعه عدالت آموزشی می‌باشد و نیاز است که خانواده ها، بهزیستی و شبکه بهداشت و درمان جهت شناسایی افراد با نیاز‌های ویژه با آموزش و پرورش همکاری کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی تاکید کرد: اغلب خانواده‌ها فرزدان معلول خود را در خانه نگهداری می‌کنند و برخی از وجود مراکز آموزشی اختصاصی آگاهی ندارند که این منجر به بازماندگی تحصیلی می‌شود.

روحانی اظهار کرد: ارزش قائل نشدن برای دانش آموزان استثنایی سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی خواهد شد و از آنجایی اغلب در مضیقه مالی قرار دارد، مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ دانش آموز با نیاز‌های ویژه خدمات رایگان دندانپزشکی گرفته و نیز هزار و ۶۰۰ نفر در قالب زیارت اولی ها، به حرم امام رضا (ع) مشرف شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.