مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: مطالعات اولیه طرح انتقال آب دریا به استان‌های فلات مرکزی از جمله سرزمین آفتاب انجام شد.

عزت‌اله آمری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: طرح انتقال آب دریا  برای استان‌های یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان در دستور کار است و برخی استان‌ها تا پایان سال از انتقال آب دریا بهرمند می‌شوند.

وی با بیان اینکه، اجرای این طرح با کمک صنایع بزرگ استان عملیاتی می‌شود، گفت : اجرا این طرح برای آشامیدن و صنعت پیش بینی شده زیرا با توجه به هزینه بر بودن، امکان استفاده در بخش کشاورزی وجود ندارد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به وضعیت آب در استان گفت: چند سال است که کشور با پدیده خشکسالی مواجه است و استان مرکزی نیز این وضعیت را تجربه کرده و منجر به خشک شدن رودخانه و کاهش سفرهای آب زیرزمینی شده‌ است.

آمری افزود: اکنون دشت‌های استان مرکزی ۲۰۰ میلیون مترمکعب در طول سال با کسری آب مواجه هستند.

حال منابع آبی استان مرکزی خوب نیست

وی بیان کرد: حال منابع آبی استان به علت کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی خوب نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در استفاده از منابع آبی زیرزمینی نگرانی مربوط به بخش کشاورزی است زیرا بیش از ۹۰ درصد منابع آبی زیرزمینی در اختیار این بخش است.

آمری افزود: دومین خطری که منابع آبی را تهدید می‌کند، وضعیت کشاورزان اجاره‌کار در استان مرکزی است که از سایر استان‌ها وارد استان مرکزی شده و به تولید محصولات پر آب بر مشغول هستند.

توقف حفر چاه‌های غیرمجاز در استان مرکزی

وی بیان کرد: اکنون تعیین تکلیف ۲۹۹ حلقه چاه آب کشاورزی باقی مانده که به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ۲ هزار و ۱۶ حلقه چاه فرم یک به مرور زمان مجوز پروانه دریافت می‌کنند و ۸۹ حلقه چاه تاکنون، مسدود شده است.

آمری درباره وضعیت کنتورهای حجمی افزود: نصب کنتور حجمی طبق قانون الزام است و تاکنون در این استان سه هزار و ۲۰۰ کنتور هوشمند نصب شده است.

وی بیان کرد: از ۱۰ هزار چاه فاقد پروانه کشاورزی در این استان، هفت هزار مجهز به کنتور حجمی شده که علت عدم استقبال کشاورزان، هزینه نصب است.

شرایط سد الغدیر ساوه بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: شرایط کنونی در سد الغدیر ساوه بحرانی است و آب موجود در این سد فقط تامین کننده آب آشامیدنی و باغات است.

آمری افزود: ۲ سد ساوه و اراک در این استان با کاهش بارندگی و کاهش ورودی شرایط خوبی ندارند و اکنون ۱۲ درصد مخزن سد الغدیر ساوه پر است و سد کمال صالح اراک با ۴۰ درصد آبگیری ۳۶ میلیون ذخیره دارد.

وی بیان کرد: پروژه بارورسازی ابرها در ۳۶ نقطه استان مرکزی در دستور کار است و تجهیزات آن در حال استقرار است تا در پاییز و زمستان امسال عملیاتی شود.

حدود ۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش شرب و خدمات مصرف می‌شود.

برچسب ها: خشکسالی ، انتقال آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.