مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه از "نشانه دار" شدن ۲۴ هزار و ۶۰۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج استان خبر داد و گفت : هزینه‌های داروی و درمان این افراد در مراکز دولتی رایگان است.

رضا تحویلیان مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در اجرای طرح رایگان کردن هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت : در گذشته تنها هزینه درمان پنج بیماری رایگان بود، اما در این دولت علی‌رغم تحریم‌ها و تنگنا‌های اقتصادی این تعداد به ۱۰۷ بیماری رسیده است.

وی انواع سرطان، دیابت، انواع سوختگی، بیماری‌های اعصاب و روان مزمن، صرع مقاوم به درمان، اُتیسم و SMA را از جمله این بیماری‌ها عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر با اجرای این طرح در صورت "نشانه دار" شدن مبتلایان این ۱۰۷ بیماری، هزینه‌های درمان آن‌ها در مراکز دولتی رایگان خواهد بود.

تحویلیان در خصوص نحوه نشان دار شدن بیماران خاص و صعب العلاج و تحت پوشش قرار گرفتن در این طرح، گفت: در مرحله نخست افراد برای اینکه بدانند بیماری آن‌ها در لیست این ۱۰۷ بیماری قرار دارد یا نه، باید به سایت بیمه سلامت استان به آدرس http://www.ksh.io.gov.ir مراجعه کرده و در لیستی که در سایت بارگذاری شده بیماری خود را پیدا کنند.

وی افزود: در صورتی که بیماری افراد جزو این ۱۰۷ بیماری قرار داشت، در مرحله بعد افراد باید به سامانه شهروندی بیمه سلامت به آدرس http://www.bimehsalamatiranian.ir مراجعه کرده و در قسمت ثبت بیماران صعب العلاج نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

به گفته تحویلیان تمام بیماران با هر نوع بیمه اعم از بیمه سلامت، تامین اجتماعی، نیرو‌های مسلح و... می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

این مسئول گفت: در ادامه پس از مدتی، ازسوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با افراد ثبت نام شده تماس گرفته می‌شود تا مدارک بیماری خود را به این معاونت تحویل دهند.

تحویلیان گفت: با تحویل این مدارک و در صورت تایید آن از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، افراد "نشان دار" شده و از این پس هزینه‌های درمانی و دارویی آن‌ها رایگان خواهد بود.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه هم اکنون ۲۴ هزار و ۶۰۰ بیمار خاص و صعب العلاج در استان "نشان دار" شده اند.

وی در تشریح نحوه رایگان شدن هزینه‌های درمانی این بیماران هم گفت: از ۱۰۷ بیماری خاص و صعب‌العلاج برای ۵۱ بیماری "بسته خدمت" تعریف شده و هزینه‌های دارو و درمان آن‌ها بصورت خودکار رایگان محاسبه می‌شود، اما در خصوص ۵۶ بیماری دیگر که هنوز "بسته خدمت" برای آن‌ها تعریف نشده بیماران ابتدا هزینه را پرداخت کرده و سپس مدارک را تحویل بیمه سلامت داده و هزینه‌های خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این هزینه‌ها تنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی رایگان است، از پزشکان درخواست کرد که بیماران خاص و صعب العلاج را به مراکز درمانی خصوصی ارجاع نداده و در مراکز دولتی کار درمان آن‌ها را انجام دهند تا هزینه‌های درمان آن‌ها رایگان شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعداد مراکز درمانی دولتی به اندازه‌ای است که پاسخگوی مراجعه بیماران خاص و صعب‌العلاج استان باشد نیز عنوان کرد: در حال حاضر در خصوص مراکز دولتی در بخش‌های تشخیصی، درمانی، فیزیوتراپی، آزمایشگاهی و... کمبودی نداریم و بیماران به راحتی می‌توانند پذیرش شده و کار درمان آن‌ها انجام شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به شروع این طرح از مهرماه سال گذشته، گفت: در همین راستا افرادی که نیمه ابتدای سال گذشته هزینه‌هایی در جهت درمان بیماری خاص و صعب العلاج خود داشته‌اند، باید به مرکز بیمه سلامت استان مراجعه کرده تا پرونده برای آن‌ها تشکیل و هزینه‌های درمانی آن‌ها در این شش ماه که هنوز طرح اجرایی نشده بود، به آن‌ها پرداخت شود.

تحویلیان گفت: ۳۳۰۰ نفر تاکنون در این زمینه به بیمه سلامت مراجعه کرده اند که مطالبات عمده این افراد پرداخت شده و تنها ۱۰۰ پرونده باقی مانده که امسال آن‌ها پرداخت می‌شوند.

وی افزود: افراد هرگونه شکایت، سوال یا انتقادی در خصوص این طرح دارند می‌توانند بصورت ۲۴ ساعته به سامانه ۱۶۶۶ اطلاع دهند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.