رییس اتاق بازرگانی استان بابل کشور عراق با تاکید بر لزوم مراودات بیشتر اقتصادی بین کشورش و خراسان رضوی گفت: مشهد یکی از شهرهایی است که به لحاظ پزشکی در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد و بیشتر افراد عراقی برای گردشگری در بعد دینی و سلامت به مشهد می‌آیند.

صادق هاشم الفیحان المعموری روز دوشنبه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: از لحاظ تجارت بین شهر‌های بابل و خراسان رضوی مراودات آنطور که باید، نیست و از همه ظرفیت‌ها استفاده نشده است، به همین جهت درخواست برگزاری این دیدار را داشتیم تا به منظور افزایش مبادلات به گفتگو بنشینیم.

وی بیان کرد: بابل از نظر جغرافیایی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب بغداد و ۴۰ کیلومتری شهر کربلا واقع شده و ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، این استان، واردات زیادی از کشور ایران دارد و مردم بابل به محصولات ایرانی علاقه دارند، خوشبختانه با اتاق‌های بازرگانی ایران ارتباط خوبی داریم و جمع کثیری از مردم و تجار بابل با فعالان اقتصادی مشهد در ارتباط هستند.

رییس اتاق بازرگانی بابل با بیان اینکه آمادگی کافی را برای بالا بردن تبادل بین دو کشور داریم، ادامه داد: در کشور عراق به محصولات زیادی از ایران نیاز داریم. بابل یکی از شهر‌های صنعتی در گذشته بوده و اکنون صنایع زیادی در این استان متوقف شده و نیاز به همکاری با ایران در حوزه صنعت و به خصوص ادوات کشاورزی داریم.

المعموری ادامه داد: شمار زیادی از زنان در کشور عراق مشغول تولیدات مختلفی به ویژه صنایع دستی هستند و می‌توان با کانون زنان بازرگان خراسان ارتباط مناسبی در این بخش برقرار کرد و از ظرفیت‌های مشترک دو کشور استفاده نمود.

وی با اشاره به معضلات گمرگی کشور عراق افزود: در حوزه گمرگ در حال پیگیری رفع مشکلات از طریق ریاست گمرک عراق هستیم و تاکنون نیز برخی مشکلات رفع شده است.

رییس اتاق بازرگانی بابل عراق اظهار داشت: مشارکت تجار در نمایشگاه‌ها باعث آشنایی و ارتباط بیشتر دو کشور خواهد شد و با توجه به مسافت کم و قیمت مناسب محصولات ایرانی، به نظر می‌رسد باید از ظرفیت نمایشگاه‌های دو کشور به منظور توسعه تعاملات استفاده کنیم.

وی بیان داشت: عراق نسبت به دیگر کشور‌ها واردات زیادی دارد و محصولات ایرانی در این حوزه بسیار خوب عمل کرده اند، همچنین بسیاری از محصولات ایرانی نسبت به کشور‌هایی مانند چین و برزیل که یک تا  دوماه زمان می‌برد تا کالا به عراق برسد، سریعتر ارسال می‌شوند و این مزیت خوبی است.

موانع تجارت بین «بابل» و مشهد باید برطرف شود

نایب رییس اتاق بازرگانی بابل نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت افزایش مراودات اقتصادی دو کشور گفت: باید حجم تجارت بین بابل و مشهد افزایش یابد و گروهی در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت کنند و باعث افتخار است شرکت‌های ایرانی به خصوص مشهد با تجار عراق و بابل ارتباط داشته باشند و مشکلات و موانع سر راه دو طرف برطرف شود.

صلاح حسن علی الخلیفاوی افزود: مشکلاتی در حوزه ارزی وجود دارد و پیگیر رفع این مشکلات هستیم تا هرچه سریع‌تر این مراودات افزایش یابد.

نماینده اداره بازرگانی بابل نیز در این نشست به اهمیت کیفیت و استاندارد کالا‌های ایرانی در عراق به منظور توسعه بازار این محصولات اشاره کرد و گفت: توجه ایرانیان به بعد فنی کالا‌های صادراتی خود، باعث شناخته شدن بیشتر آن کالا در بازار عراق و استقبال بیشتر مردم می‌شود. یکی از محصولات ایرانی که وارد عراق می‌شود، کولر است و بسیار مورد توجه شهروندان عراقی است. همچنین برند‌های ایرانی در مقایسه با برند‌های ترکی و دیگر کشورها، بیشتر مورد اقبال مردم عراق بوده و تاکنون توانسته انتظارات آنان را برآورده سازد.

اسماعیل خضیر کاظم الوطیفی افزود: مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی ایران در این جلسه مطرح شد، بعضا بین اتاق‌های بازرگانی حل نمی‌شود و نیاز است که حکومت‌ها در این خصوص تصمیم گیری کنند و پیشنهاد می‌کنم بین روسای اتاق‌های بازرگانی و یکی از دولتمردان که اختیارات لازم را دارد، جلسه‌ای برگزار و در خصوص حل مشکلات تجاری در همان لحظه تصمیم گیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.