رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند یک الگوی پیشرو پیشرفت برای کشور باشد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در مراسم بزرگداشت چهل وسومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی که امروز در پژوهشگاه رویان برگزار شد، گفت: بنده بیش از پنج ماه در جهاد دانشگاهی توفیق حضور نداشتم، اما تمام افراد در جهاد دانشگاهی شهادت می‌دهند که همیشه از این نهاد مقدس انقلاب اسلامی به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی یاد کردند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: باور دارم که جهاد دانشگاهی می‌تواند در تمام دوره‌ها یک الگوی پیشرو پیشرفت برای کشور باشد. این سازمان مملو از دانشمندان، فناوران و استادان بی‌ادعا، پرکار، با تجربه، باسواد، امید و انگیزه برای اقدامات بزرگ است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: واقعا نیاز است که در تمام سطوح حاکمیت از جمله در دولت، مجلس و قوه قضاییه یک بازنگاهی به ظرفیت میلاد و مولود انقلاب اسلامی داشته باشیم.

وی افزود: امیدوارم در این موقعیتی که هستم به همراه جهاد دانشگاهی بتوانیم به این سازمان کمک کنیم تا یک بستر سیال آموزش، پرورش و تربیت جوانانی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، باشد.

دهقانی فیروز آبادی مطرح کرد: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به همراه جهاد دانشگاهی چندین برنامه در دستور کار قرار دادیم. حمایت جدی از مجموعه پژوهشگاه رویان، آزمایشگاه، پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف از بحث‌های فناورانه تا موضوعات تربیت نیروی انسانی را دنبال می‌کنیم و جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از بازیگران اصلی در چندین طرح کلان ملی و پیشران ثبت شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: جهاد دانشگاهی نیاز به شکوفایی دوباره، ورود پرانرژی دوباره، رویش نسل جدید در دل دانشگاه‌ها و نگرش فرهنگی دارد تا با این نگرش با زبان فرهنگ نسل جدید و جوانان وارد میدان عمل و جذب جوانان شود. هیچ موضوعی جذاب‌تر از علم و فناوری برای جوانان نیست و پناه دانشجویان در دانشگاه‌های کشور شود.

حجت‌الاسلام ذوالنور، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام محرم و گرامیداشت چهل و سومین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، در ادامه  برنامه با تقسیم بندی مشکلات کشور به سه دسته اصلی، گفت: اگر مشکلات و مسائل کشور را در سه گروه دسته بندی کنیم، مشاهده می‌کنیم که بعضی از مسائل، تحریم تاثیری بر آن‌ها نداشته است. 

او ادامه داد: گروه بعدی، مسائلی هستند که تحریم متوجه آن ها می شود. در مواردی جاهایی تحریم را دور زدیم، دور زدن مشکل گشا است اما حلال نیست.

ذوالنور افزود: در بعضی از مواردی که تحریم را خنثی کردیم نه تنها نیاز داخل را تامین کردیم، افتخار هم کسب کردیم و در تامین نیاز برخی بازار‌ها توانستیم جلوتر پیش برویم.

او در توضیح سومین گروه از مسائل بیان کرد: این گروه مسائلی هستند که نه تنها در آن‌ها تحریم بوده‌ایم بلکه دشمنان تمام توان خود را متمرکز کردند که حتی قدمی پیشرفت نداشته باشیم، همانند مسائل هسته ای، سلول‌های بنیادی و شبیه سازی‌ها، در این موارد ما امروز در لبه علم و تکنولوژی هستیم و می‌توانیم سر خود را بالا بگیریم. 

ذالنور در پایان گفت: اگر جهاد دانشگاهی نبود، بسیار از مشکلات باقی مانده بود، پرونده جهاد دانشگاهی یک علم افتخاری است که می‌توانیم در جهت تحقق اهداف بلند از آن بهره ببریم و به عنوان یک نقشه راه در مسیر توسعه و پیشرفت به آن نگاه کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار