رئیس ستاد انتخابات گفت: فرآیند تاییدصلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،درمرحله پیش ثبت نام انجام نمی‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در نشست اطلاع رسانی آغاز  پیش ثبت نام  انتخابات مجلس شورای اسلامی  گفت: فرآیند تایید صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در مرحله پیش ثبت نام انجام نمی‌شود و تنها صحت سنجی مدارک ارائه شده توسط متقاضیان صورت می‌گیرد.

محمدرضا جان نثاری  افزود: انجام فرآیند پیش ثبت نام برای تمامی متقاضیان شرکت در انتخابات الزامی است و در پیش ثبت نام، ۶ گواهی از مراجع مربوطه برای فرد متقاضی شرکت در انتخابات صادر می‌شود.

او ادامه داد: امسال با اصلاحیه قانون جدید انتخابات مواجه هستیم که به تازگی ابلاغ شده است و آغاز فرآیند انتخابات با ابلاغ این قانون تقریبا همزمان شده است و یکی از موارد جدید که در قانون جدید انتخابات اضافه شده است، مبحث پیش ثبت نام است.

معاون استاندار اصفهان اظهار داشت: امسال برای نخستین بار پیش ثبت نام در انتخابات اجرایی می‌شود و حدود ۷۳ روز قبل از شروع ثبت نام اصلی برای انتخابات، پیش ثبت نام متقاضیان آغاز شده است.

او تصریح کرد: هدف از اضافه کردن مرحله پیش ثبت‌نام این است که ثبت‌نام بلاوجه انجام نشود و ثبت‌نام متقاضیان از لحاظ شرایط شکل، خالص‌تر انجام می‌شود.

جان نثاری یادآور شد: پیش ثبت نام انتخابات امسال از امروز ۱۶ مرداد ماه آغاز شده و تا ۲۲ مرداد ماه به مدت یک هفته در بازه زمانی ۸ صبح تا ۱۸ ادامه دارد و ثبت نام نهایی نیز از ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته انجام خواهد شد و پیش نیاز آن، انجام پیش ثبت نام توسط متقاضی در مهلت قانونی است.

او تاکید کرد: مبحث پیش ثبت نام یک موضوع نو در قانون جدید انتخابات است و تغییرات دیگر در این قانون، بیشتر جنبه فرآیندی دارد و به عنوان نمونه زمان انجام یک فرآیند و کار از ۲ هفته به ۲۰ روز تغییر پیدا کرده است.

جان نثاری گفت: متقاضیان پیش ثبت نام باید ۳ مدرک، شامل پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان زیر ۵۰ سال، مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا حوزوی و قبولی استعفا برای مشمولین ماده ۲۹ را در سامانه پیش ثبت نام بارگذاری کنند.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان یاد آور شد: مرحله پیش ثبت نام که از امروز آغاز شده است، فرآیند معرفی متقاضیان را تسریع و از تعجیل در بررسی مدارک جلوگیری می‌کند.

جان نثاری افزود: امسال تائیدیه وزارت امور خارجه برای نخستین بار در قانون جدید انتخابات اضافه شده است و این وزارت بررسی می‌کند که فرد شرکت کننده در انتخابات، خارج کشور اقامت دائم و یا تابعیت دوم نداشته باشد.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان تصریح کرد: متقاضی شرکت در انتخابات، با پیش ثبت نام ۶ تائیدیه و صحت سنجی دریافت می‌کند که شامل تائید مدرک تحصیلی است که به تناسب توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه علمیه صادر می‌شود.

جان نثاری افزود: گواهی پایان خدمت و یا معافیت سازمان نظام وظیفه که توسط " فراجا" صادر می‌شود، ثبت احوال نیز ایرانی الاصل بودن متقاضی را و محدوده سنی مجاز برای وی که بین ۳۰ تا ۷۵ سال است تعیین می‌کند.

او اظهار داشت: سازمان امور اداری و استخدامی بررسی می‌کند که فرد متقاضی شرکت در انتخابات آیا مشمول ماده ۲۹ هست و یا خیر و اگر پاسخ مثبت باشد صحت استعفای تائید شده وی را صحت سنجی می‌کند.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت:دستگاه قضایی نیز گواهی مبنی بر عدم محدودیت از نظر احکام صادره برای شرکت در انتخابات در مورد متقاضیان شرکت در انتخابات را صادر می‌کند و وزارت خارجه نیز عدم اقامت دائم متقاضی و نداشتن، تابعیت دوم را بررسی می‌کند.

جان نثاری ادامه داد: در ستاد انتخابات استان وظیفه داریم برای اجرای انتخابات برنامه منظم و مدون داشته باشیم تا هر آنچه که برای برگزاری انتخابات سالم و در چارچوب قانون نیاز است فراهم شود.

او افزود: برنامه‌ریزی‌ها براین اساس است که انتخابات دقیق، براساس قانون و با سهولت برای مردم انجام شود و رهبر معظم انقلاب نیز بر برگزاری انتخابات چهار راهبرد، امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت را معرفی کرده‌اند که ما نیز در ستاد استانی انتخابات تلاش می‌کنیم تا در چارچوب همین راهبرد‌های اساسی امور انتخابات را پیش ببریم.

۱۱ اسفند امسال ۲ انتخابات، شامل ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب پنج عضو این مجلس و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۱۹ نماینده از استان اصفهان انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار