مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر گفـت: شبکه توزیع آب این شهرستان باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه اصلاح شده و مورد بازنگری قرار بگیرد.

ارسلان فرجی گفت: در صورتی که وضعیت شبکه توزیع آب در مشگین شهر تغییر نکند، حتی اگر کل آب رودخانه خیاوچایی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد جوابگوی نیاز آبی این شهرستان نخواهد بود.

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر می گوید: مصرف سرانه آب در مشگین شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با در نظر گرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه ‌باشد و این درحالی است که بطور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه خانه می‌شود.

به گفته او، اگر شبکه توزیع آب اصلاح و نیاز مصرفی مردم در آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت از هم جدا شود کمبودی در تامین آب آشامیدنی شهرستان وجود نخواهد داشت.

فرجی گفت: هم اکنون آب کشاورزی و صنعت شهرستان هم از تصفیه خانه آب مشگین شهر تامین می‌شود و تمامی اضافه برداشت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند که همین امر سبب تشدید تنش آبی در مشگین شهر شده است.

او افزود: در سال‌های اخیر فقط به تامین آب در منطقه برنامه ریزی شده و در توزیع آب اقدامات خوبی صورت نگرفته که ضروری است آب بخش صنعت و کشاورزی از طریق پساب‌ها تامین شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین شهر با بیان اینکه دبی پایه رودخانه خیاوچایی در محل آبگیر در فصل زراعی و تابستان به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد،گفت: با برداشت آب مورد نیاز شهری، میزان آب در پایین دست رودخانه به کمتر از ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

فرجی می گوید: تامین آب پایدار در افق درازمدت مشگین شهر از دغدغه‌های اصلی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اردبیل است که در سال‌های اخیر با جدیت تمام در حال پیگیری و اجراست.

او با بیان اینکه منابع آب آشامیدنی مشگین‌شهر در شرایط فعلی عمدتا از رودخانه خیاوچایی وچشمه خاتون تامین می‌شود، گفت: در صورت استفاده بی رویه از آب، مردم این شهرستان با مشکل جدی آب مواجه خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار