سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح جهش تولید در ۳۴۰ هزار هکتار دیمزار‌های استان خبر داد.

نوبخت اژدری گفت: سطح ابلاغی برای اجرای برنامه جهش تولید در دیمزارهای استان ۳۲۰ هزار هکتار بود که این طرح در سطح ۳۴۷ هزار و ۵۶۶ هکتار با مشارکت ۲۹ هزار و ۵۳۰ کشاورز دیمکار در یک هزار و ۱۵۱ آبادی اجرا شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید : در این طرح به میزان۴۱ هزار و ۴۷۵ هکتار محصولات زراعی دیم در تناوب با غلات و انوع محصولات زراعی با تنوع بیشتر شامل نخود، عدس، کلزا، گلرنگ، کاملینا، ماشک، نخود علوفه ای، خلر، یونجه، اسپرس، فالاریس، خربزه، هندوانه، آفتابگردان، همیشه بهار، بالنگوی شهر، کتان(بزرک) و ارقام جدید گندم و جو زیر کشت رفت.

او با بیان اینکه تاکنون در ۲۳۱ هزار و ۴۶۴هکتار از مزارع طرح جهش تولید در دیمزارهای استان۱۵۱هزار و ۶۱۶ تن محصول برداشت شده است، گفت: در۱۲۹ هزار و ۷۸ هکتار اراضی کشت شده گندم در استان با عملکرد ۵۵۸ کیلوگرم در هکتار که در مجموع ۱۴ درصد رشد در تولید محصولات زراعی حادث شده است.

اژدری افزود: برداشت محصول از مزارع استان بخصوص در مناطق مرکزی و جنوب استان تا پایان مرداد ماه تداوم دارد.

او با بیان اینکه در سال زراعی جاری استان اردبیل از نظر شرایط آب و هوایی سال بسیار بدی را سپری کرده است، گفت: از ابتدای سال زراعی ۲۴۴.۹ میلی متر بارش در استان رخ داده که در مقایسه با آمار بلند مدت ۵۶.۵ میلیمتر و نسبت به بارش پارسال ۱۳ میلیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: علاوه بر این پراکنش بارندگی نیز غیرمناسب بوده، طوری که در زمان کاشت و مرحله پنجه دهی و خوشه دهی و در کل در مراحل حساس گیاهان زراعی دیم به تنش رطوبتی، بارندگی رخ نداده و از طرفی بارش دو هفته اخیر باعث گردیده عملیات برداشت مزارع غلات متوقف گردد و رطوبت محصول تولیدی افزایش یابد.

اژدری افزود: بارش‌های اخیر همچنین به مزارع برداشت شده حبوبات قبل از عملیات خرمن و جداسازی دانه خسارت شدیدی وارد کرد.

او می گوید: علاوه بر خشکسالی وقوع وزش باد سنگین و طوفان طی دو مرحله در آذرماه و اسفندماه ۱۴۰۱ با سرعت ۱۳۸ کیلومتر در ساعت ، سرمازدگی در ۱۳ فروردین ۱۴۰۲- وقوع تگرگ و سیل های متعدد در خرداد و تیرماه خسارت‌های سنگینی به کشاورزان استان وارد کرده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.