رمزگشایی از ابعاد ضد امنیتی برخی شرکتهای به ظاهر استارت‌آپی! + تصاویر

ماجرای بازداشت معاون بین‌الملل سرآوا به اتهام جاسوسی نظامی نشان داد اقدام سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب و کار صرف است.

پلتفرم‌ها و کسب و کارهای استارت‌آپی یک تجربه مفید جهانی اند که به اعتقاد کارشناسان به مرور عمده وظایف دولتهای سنتی را برعهده می‌گیرند و حکمرانی پلتفرمی جایگزین دیوان سالاری های پرهزینه سنتی می شود. شکی نیست که از این تجربه جهانی باید در کشورمان بهره بگیریم اما این گزارش به پشت پرده برخی شرکتهای به ظاهر استارت‌آپی که عمدتا در یک زمان خاص با حمایت خارجی و در سایه غفلت به صورت انحصاری رشد کرده، می پردازد.

بهانه این گزارش، تصاویری است که از کشف حجاب جمعی از کارکنان دیجی کالا و تعدادی دیگر از سکوهای اینترنتی در فضای مجازی منتشر شد. شرایطی مشابه سفارت‌خانه‌های خارجی مقیم تهران که قوانین پوشش خود را مطابق با قانون کشور متبوعشان تعریف کرده‌اند. همین سکوها مهرماه سال گذشته نیز سمپات اغتشاشات بودند.

برخلاف مدل های استارت‌آپی که یک ایده را به محصول تبدیل و آن را تجاری سازی می‌کند، اکوسیستم استارت‌آپی ایران صرفا مدلی از کپی سکوهای اینترنتی غربی است که به دلیل عدم حضور نسخه مشهور خارجی در ایران و ایضاً سرمایه‌های مشکوک خارجی، بعضا به صورت انحصاری بازار را به دست گرفته‌اند. به عنوان نمونه، دیجی‌کالا به دلیل عدم حضور آمازون در ایران و همراهی برخی نهادهای حاکمیتی بود که توانست با استفاده از انحصار موجود رشد کند. همین موضوع برای برخی سکوهای مشابه داخلی نیز صدق می‌کند. 

اما اقدام شبکه‌ای سکوهای اینترنتی فراتر از موضوع کشف حجاب است. ماجرای عماد شرقی معاون بین‌الملل سرآوا (هلدینگ بالادستی دیجی‌کالا) در سال  ۱۳۹۹ مشخص کرد که حکایت برخی سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب و کار صرف است. اتهام عماد ادوارد شرقی جاسوسی نظامی بود!  این نشان می‌دهد باید از کمی بالاتر به پازل سکوها در ایران نگاه کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید، صرفا با تکیه بر اطلاعات آشکار است. 


بیشتربخوانید


پرده اول| سازمان سیا ۲  تشکیل می‌شود!

دنیای امروز، عصر عملیات آشکار است. دنیا دیگر در سایه نمی‌چرخد. پایان جنگ جهانی دوم آغازی بر یک بازی بزرگ ۴۰ ساله بود. سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) آمریکا جبهه‌ای مخفی علیه رقیب شرقی گشود تا تئوری حکمرانی خود را در کشورهای بلوک رقیب اجرایی کند. اما واشنگتن پس از ۲ دهه جاسوس بازی به این جمع بندی رسید که ایجاد پایگاه هوادار در کشورهای هدف تنها از طریق شبکه مخفی میسر نیست. در همین راستا بود که بنیادی تحت عنوان موقوفه ملی برای دموکراسی (NED) در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط دولت رونالد ریگان تأسیس شد.

موقوفه ملی برای دموکراسی
موقوفه ملی برای دموکراسی (National Endowment for Democracy) سال ۱۹۸۳ ایجاد شد

بنیاد NED ملقب به سازمان سیا ۲ است!

کلیدواژه دموکراسی سلاح آمریکا برای تضعیف دموکراسی، تفرقه‌اندازی میان یک ملت و دخالت در امور داخلی کشورها بوده که عواقب فاجعه باری به بار آورده است. نظیر آنچه سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ در اوکراین رخ داد و این کشور را تبدیل به میدان جنگ نیابتی ناتو با روسیه کرده است. 

چکسلواکی، مجارستان، رومانی، بلغارستان، و لهستان از جمله کشورهای هدف NED در دهه ۸۰ میلادی بود. هدف نهایی NED در جنگ سرد، فتح مسکو بدون شلیک یک گلوله بود.

در گزارش ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۱ روزنامه واشنگتن تحت عنوان «دنیای جدید کودتاهای بدون جاسوس» نقل قول قابل تاملی از بنیانگذار یهودی NED آمده است. آلن وینستین صریحاً می‌گوید: «بسیاری از کارهایی که ما امروز انجام می‌دهیم، ۲۵ سال پیش به‌طور مخفیانه توسط CIA انجام می‌شد.»
 

خبر درباره  بنیاد NED
بنیاد NED همان کاری را می‌کند که CIA مخفیانه انجام می‌داد!
منبع: گزارش ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۱ میلادی روزنامه واشنگتن

«وینستین» درباره براندازی شوروی از سوی «بوریس یلستین» می‌گوید که زمینه این پیروزی غرب مرهون شبکه‌ای از عوامل آشکار بود. این عوامل در ملاءعام همان کاری را انجام دادند که CIA در خلوت انجام می‌داد. این شامل پرداخت پول و حمایت اخلاقی از گروه‌های سمپات و کار برای براندازی حکومت کمونیستی شوروی بود. بنیانگذار NED می‌گوید که پدیده شبکه سازی چیزی بود که ما در آن متخصص شده‌ایم.
 

«آلن وینستین» یکی از بنیانگذاران NED مطرح کرد؛
«آلن وینستین» یکی از بنیانگذاران NED مطرح کرد؛
شبکه‌ای از عوامل آشکار در ماجرای شوروی همان کار CIA را انجام می‌دادند

بنیانگذار NED می‌گوید که شبکه سازی چیزی بود که ما در آن متخصص هستیم
بنیانگذار NED می‌گوید که شبکه سازی چیزی بود که ما در آن متخصص هستیم


بنیاد NED دارای چهار زیرمجموعه است. مرکز شرکت‌های خصوصی بین‌المللی (CIPE) یکی از چهار موسسه اصلی NED و وابسته به اتاق بازرگانی آمریکا (U.S. Chamber of Commerce) به عنوان بزرگترین سازمان تجاری جهان است. سایپ در معرفی خود آورده است که ما تنها نهاد در جهان هستیم که برای حمایت از دموکراسی و تقویت بخش خصوصی کار می‌کند.

تمرکز سایپ بر روی تقویت بخش خصوصی است

مرکز شرکت‌های خصوصی بین‌المللی (CIPE) یکی از چهار زیرمجموعه NED است
تمرکز سایپ بر روی تقویت بخش خصوصی است

سایپ در ادامه می‌نویسد: «یک بخش خصوصی قوی برای کار کردن به یک دموکراسی شکوفا نیاز دارد و بالعکس.»  اما تقویت بخش خصوصی چه ارتباطی با دموکراسی دارد؟

«آلن وینستین» بنیانگذار یهودی NED

«آلن وینستین» بنیانگذار یهودی NED در سپتامبر ۱۹۹۱ میلادی: 
«بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهیم، ۲۵ سال پیش مخفیانه توسط CIA انجام می‌شد»

پرده دوم| NED وارد ایران می‌شود!

سیامک نمازی روز ۲۲ مهر ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد. شرح ماوقع آن از حوصله این گزارش خارج است. اما یکی از حوزه‌های فعالیت نمازی، استارت‌آپ‌ها بود. نمازی می‌گوید: «یک روز آقای گرشمن رئیس [وقت] NED گفتند که خیلی علاقمند هستند در ایران پروژه‌ای را انجام بدهند و اگر من پروژه‌ای مدنظرم باشه، آن‌ها می‌توانند کمک کنند. NED من را به سایپ معرفی کرد. چیزی که من تجربه‌کردم، این بود که این [نهادها] سرمایه‌گذاری طولانی مدت انجام می‌دهند و لزوماً به دنبال بازدهی سریع نیستند. نکته مهم در گام اول، شناسایی افرادی است که بالقوه می‌توانند با نفوذ باشند. [این نهادها در قالب] پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حقیقت آن‌ها را تعلیم می‌دهند و با افکار خود آشنا می‌کنند. رشد آنان به معنای رشد نفوذ آنان در سیستم است.»

سیامک نمازی

سیامک نمازی از نوامبر ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶ عضو NED بود
بنیاد NED نمازی را به موسسه CIPE معرفی می‌کند

سیامک نمازی همین موضوع را از بعد دیگری به شرح ذیل تعریف می‌کند: «با چند تن از دوستان صحبت کردم که چرا یک دانشگاه مدیریت در ایران نمی‌زنیم؟ ... متوجه شدیم که میلیون‌ها دلار برای این کار لازم داریم. من آن زمان NED بودم. NED [گفت] که می‌خواهیم در ایران پروژه انجام بدهیم. گفتم من در بخش خصوصی هستم، اصلا در کار جامعه مدنی و NGO نیستم. آن‌ها من را به سایپ (CIPE) معرفی کردند. سایپ گفت که من پول اساتیدی‌ که می‌خواهید بیاورید را می‌دهم.»

بنیان‌گذار NED سال ۱۹۹۱ میلادی به واشنگتن پست گفته بود که موفقیت آمریکا در موضوع شوروی مرهون شبکه‌ای بود که از طریق عوامل آشکار تغذیه می‌شد. به نظر می‌رسد که عوامل آشکار در دهه ۸۰ شمسی وارد ایران می‌شوند.

نهادی موسوم به انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی (i-aim) سال ۱۳۸۴ در کانادا تاسیس شد. یکی از اعضای آن، سیامک نمازی بود. این نهاد روز اول تیر ۱۳۸۶ همایشی در ایران تشکیل داد. در این همایش عنوان شد که هدف، حرکت به سمت ایجاد یک دانشکده مدیریت با کمک مدیران و اساتید داخلی و خارجی در ایران است. این، همان پروژه‌ای بود که سایپ قول تامین مالی داده بود.

انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی (i-aim)

نمازی عضوی از انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی (i-aim) بود
هدف، ایجاد دانشکده مدیریت یا مدرسه بازرگانی در ایران بود

اما کودتای امنیتی ۸۸ این رویه را دچار سکته کرد. بلوک غرب نظاره‌گر بود که انتهای کودتای سبز به کجا می‌رسد. پس از شکست کودتا، پروژه در دهه ۹۰ شمسی از سرگرفته شد. اما این بار یک لایه عمیق‌تر شد.

انجمن i-aim بانی پروژه‌ای به نام iBRIDGES در خارج از کشور شد. پروژه iBRIDGES مدعی است که استارت آپ‌ها، دانشجویان و سرمایه گذاران را به هم متصل می‌کند و تمرکز بر روی ایرانی‌تبارها است. برکلی (۲۰۱۴)، برلین (۲۰۱۵)، بارسلونا  (۲۰۱۶)، تورنتو (۲۰۱۹) و کنفرانس مجازی (۲۰۲۰) در زمره جشنواره‌هایی بود که در قالب iBRIDGES تشکیل شد.
 

انجمن i-aim از سال ۲۰۱۴ بانی پروژه‌ای به نام iBRIDGES در خارج از کشور شد

انجمن i-aim از سال ۲۰۱۴ بانی پروژه‌ای به نام iBRIDGES در خارج از کشور شد

حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در این جشنواره با حمایت دولت یازدهم به عنوان امنیتی‌ترین دولت تاریخ پس از انقلاب رخ داد. کمی دشوار است تصور کنیم دولتی که عمده وزرای آن از جناحی خاص در وزارت اطلاعات بودند، از عقبه این کنفرانس اطلاع نداشته‌اند.

پایگاه دولت

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری وقت روز ۲۸ دی ۱۳۹۳ اعلام کرد که رویدادی با عنوان «جشنواره کارآفرینی پل» در داخل کشور توسط انجمن بین المللی مدیران ایرانی (i-aim.org) تشکیل خواهد شد و کارآفرینانی که می‌خواهند در کنفرانس iBRIDGES حضور داشته باشند، می‌توانند ایده‌های خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همان وقت اعلام شد که به بیش از ۱۰۰ کار آفرین هزینه کامل مسافرت و حضور در این کنفرانس پرداخت خواهد شد و برای تسهیل ویزا ایشان نیز اقدام خواهد گردید.

دیجی کالا یکی از شرکت‌های حاضر در کنفرانس ۲۰۱۵ iBRIDGES در برلین بود مدتی بعد، هلدینگ سرآوا یکی از سرمایه گذاران دیجی کالا در اردیبهشت ۱۳۹۵ بیانیه‌ای با این مضمون داد که ۶۰ میلیون یورو سرمایه اروپایی جذب کرده است. در این بیانیه آمده: «شرکت سرمایه‌ گذاری پامگرنت (Pomegranate) شریک اروپایی سرآوا، موفق به جذب ۶۰ میلیون یورو سرمایه ی جدید از ده‌‌ها سرمایه‌ گذار اروپایی شد.»لازم به ذکر است که شرکت پامگرنت همزمان در شرکت‌هایی نظیر کافه بازار، علی بابا، نوار، باهمتا و شیپور سرمایه تزریق کرده است.

همزمانی ۲ واقعه در سوئد با این جذب سرمایه قابل تامل است. شرکت پامگرنت (Pomegranate) سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و بلافاصله در یک پروژه ایرانی سرمایه‌گذاری کرده است. از طرفی، فردی ایرانی‌تبار به نام آزیتا راجی در بهمن ۹۴ به عنوان سفیر جدید آمریکا به سوئد می‌رود.

آزیتا راجی نخستین سفیر ایرانی‌تبار آمریکا بود

آزیتا راجی نخستین سفیر ایرانی‌تبار آمریکا بود
راجی از سوی دولت اوباما مسئول سفارت آمریکا در سوئد شد

راجی پس از انقلاب و سرنگونی رژیم شاه همراه خانواده‌اش از ایران رفت و  در حوزه اقتصادی (تعدادی بانک و موسسه مالی) فعال بود. مضاف بر این، «اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا در پیام نوروزی سال ۱۳۹۵ به ایرانی‌ها گفت: «من جمله‌ای برای جوانان ایران دارم که رویای پیگیری اشتغال و اثرگذاری در جهان را دارند. این به معنای دسترسی به فناوری‌های نوین خواهد بود، از جمله فناوری اطلاعاتی که به شما کمک می‌کند، استارت‌آپ‌های ایرانی هستند.»

علاقه تاریکخانه امنیتی آمریکا به استارت‌آپ‌ها در ایران 

دیدار سفیر سوئد  با «نازنین دانشور»
دیدار سفیر سوئد  با «نازنین دانشور» مدیر عامل وقت تخفیفان| تاریخ : مرداد ۱۳۹۴
(دانشور روز ششم تیر ۱۴۰۲ اعلام کرد که به آلمان مهاجرت کرده است
اما خواهرش نگین دانشور هنوز مدیر اجرایی تخفیفان است!)

توئیت شرکت تخفیفان در روز ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
توئیت شرکت تخفیفان در روز ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

پرده سوم| بازی جربزه مرغ!

واقعه‌ای روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ رخ داد. این اتفاق هنوز به عنوان یک حادثه قضاوت می‌شود امّا وقایع بعدی منجر به اتفاقات قابل تاملی شد. برخی سکوهای اینترنتی مستقر در ایران به صورت شبکه‌ای واکنش نشان دادند.

این نکته حائز اهمیت است که این به اصطلاح استارت‌آپ‌ها در یک هلدینگ مشترک هستند. به عنوان نمونه؛ آپارات، فیلیمو، سینما تیکت، صباویژن و آپارات کودک متعلق به هلدینگ صبا ایده است.

یا در نمونه‌ای دیگر، هلدینگ سرآوا سرمایه‌گذار بالادستی گروه دیجی‌کالا، گروه علی بابا، گروه پژواک، نوار، باهمتا، شیپور و هلدینگ هزاردستان است. 

گروه دیجی‌کالا خود شامل دیجی‌کالا، دیجی استایل و فیدیبو است. گروه علی‌بابا خود شامل علی‌بابا، جاباما و زورق است. هلدینگ هزاردستان خود شامل کافه‌بازار، دیوار و بلد است. گروه پژواک خود شامل فاینال تارگت، ادرو و ای‏‌نتوورک است. تخفیفان، الوپیک و چیلیوری نیز از جمله سکوهایی است که سرآوا در آن سرمایه گذاری کرده است.

بخشی از توئیت‌زنی همزمان در روز ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

بخشی از توئیت‌زنی همزمان در روز ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
بخش عمده این اسکرین مربوط به سکوهای هدف هلدینگ سرآوا است

اکنون به صورت سریالی تصاویری از اندرونی سکوها منتشر می‌شود که کشف حجاب کردند. موج اول زمستان بود. اکنون دیجی کالا، طاقچه و ازکی در آستانه سالگرد اغتشاشات، اقدام به انتشار عکس کشف حجاب دسته جمعی کارکنانش کرده و آن را در فضای مجازی منتشر کردند.
 

اعضای دیجی کالا | تاریخ: دی ۱۴۰۱
اعضای دیجی کالا | تاریخ: دی ۱۴۰۱

اعضای دیجی کالا | تاریخ: تیر ۱۴۰۲ 
اعضای دیجی کالا | تاریخ: تیر ۱۴۰۲ 

نکته جالب ماجرا اینجاست که وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به پلمب ساختمان اداری دیجی کالا واکنش نشان داد! «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید پلمب ساختمان شرکت دیجی‌کالا حامل این پیام  است که حکومت این کشور از هیچ اقدامی برای کنترل زنان و دختران، حتی «بستن راه تنفس» شرکت‌های استارتاپی محلی رویگردان نیست.

چرا واشنگتن باید به وقایع یک شرکت در ایران واکنش نشان دهد؟ «مهدی محمدی» مشاور رئیس فعلی مجلس در امور راهبردی سال ۱۳۹۴ عبارات قابل تاملی پیرامون سکوها بیان کرد. این کارشناس امور بین‌الملل- امنیتی معتقد است: «نقش خانواده نمازی را در تاسیس نایاک می‌بینیم. خانواده نمازی در حزب دموکرات آمریکا به شدت منتفذ هستند. نایاک در حوزه سیاست خارجی و حوزه لابی بین بخش خصوصی و دولتی ایران و آمریکا درگیر است. وقتی جلوتر می‌رویم، شاهد آن هستیم که همین افراد در حوزه محیط زیست تعدادی NGO زدند و ظاهرا در موضوع محیط زیست فعال هستند. همین حلقه در مذاکرات هسته‌ای وجود دارند. چرا باید یک تعداد معدود این حجم از فعالیت را انجام دهند؟»

این کارشناس امور امنیتی و بین‌المللی در سال ۱۳۹۴ گفت قدرتمندترین شبکه آمریکا در ایران مربوط به شبکه نایاک، نمازی و ترتیتا پارسی است و از شبکه اطلاعاتی آمریکا در ایران مهم‌تر هستند. محمدی در ادامه افزود: حجم فعالیت‌هایی که این شبکه انجام می‌دهد، حجم داده‌ای که جمع آوری می‌کند، شبکه سازی که در ایران کرده است، ارتباطاتی که با دستگاه‌های حاکمیتی برقرار کرده‌ است را هیچوقت یک شبکه اطلاعاتی محض که ماهیت آن امنیتی-جاسوسی است، نمی‌تواند انجام دهد. شما یکی از این افراد را دستگیر کنید، صدای مجامع حقوق بشری بلند می‌شود که یک کارآفرین بازداشت شد. دیگر نام عامل امنیتی را نمی‌آورند.

به نظر می‌رسد عواملی در شبکه استارت‌آپی مستقر در ایران، سکوها را وارد بازی جربزه مرغ (Chicken Game) با نظام کرده‌اند. این مدل از منازعه در تئوری بازی‌ها شبیه به دوئل‌های هالیوودی است. دو طرف سوار بر ماشین با سرعت به سمت هم می‌آیند تا در انتها مشخص شود چه کسی تسلیم می‌شود. غفلت برخی مسئولین و ایجاد شرایط انحصار برای این پلتفرمها و عدم نظارت، با ادبیاتی مثل دفاع از کسب و کار و ایجاد اشتغال و نظایر آن تقلیل ماجرا و ساده اندیشی است که هر چقدر بیشتر تعلل شود خسارات آن جبران ناپذیرتر خواهد شد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
این شرکتها رو سریع تر جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
از کجا معلوم مزدور نباشن
تف بر هر که مزدوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
اینهمه دولت از این نمک نشناس ها حمایت کرد آخرش هم به خودش خیانت کردن.. مثلا همین دیجی کالا...
France
علی
۰۶:۵۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
خطا کرده برخورد کنید تنبیه کنید به دار بزنید
چرا کسب و کار رو زیر سوال می برید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
هرآدم بیسواد و ساده‌ای به راحتی میفهمه توییت همزمان ودر یک راستا وهدف خاص چه معنی میده اینها یک شبکه هستن که از یکجا تغذیه میشن اما در قالب اسامی متفاوت. از این گذشته شما برای مقابله با این تهاجم سازمان یافته چه کار کردین؟؟؟ بهتره دنبال نفوذی در بدنه حکومت بگردید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
شرکتهای ضد امنیت ایران را تعطیل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
باید قبل از شروع کار ازشون تعهد بگیرید که اگر بخواهید علیه کشور اقدام کنید این مبالغ رو باید جریمه پرداخت کنید. وقتی جریمه سنگین باشه تکلیفشون از اول مشخص می شه؛ یا شروع به کار نمی کنند یا مثل آدم کار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
من خریدم از دیجی کالا افزایش دادم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۵۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
من دیگه از دیجی کالا خرید نمی‌کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
معنی سیاست همینه هموطن.اینجا کی ضرر کرد؟؟ دیجی کالا یا ....؟؟؟ نه بردار جیب توعه که ضرر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
احتمالا .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
اینها تو ایران از این کارهای بی حجابی و باب میل دوبتهای غربی انجام میدن تا بتونن برن آمریکا و کشورهای اروپایی به اصطلاح زندگی کنن یعنی ایران عزیزمون و ناموس های این کشور و از همه مهمتر خاک این کشور رو برای خودشون یه سکوی پرتاب میدونن و این رو نمی دونم که دارن ارزش این کشور رو کم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۷:۳۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
پلیس امنیت و اماکن معلوم نیست چیکار میکنه؟؟؟؟؟؟
وقتی با قانون شکن برخورد قاطع بشه اونوقت هر کسی جرات انجام این کارها رو نداره
چه بی لیاقتهایی که جای خودشون نیستند و پست و مقام میگیرند و چه بی شرف هایی که برای مال دنیا ناموس خود را هم میفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
مگه تا حالا خواب بودین که بعد از چند سال فعالیت اینها حالا فهمیدید این نشانه نبود نظارت است باید مسئولین نظارتی بازخواست بشوند تا کار به اینجا نرسد این همه اطلاعات تا حالا کجا بود بی نظمی تا کی
Brazil
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
پیشرفت کشور ها ی صنعتی برای روزی ۲۰ ساعت کار و تحقیق تلاش و نو آوری و نتیجه ی پوشیدن لباس لختی پختی نیست.
.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
«وینستین» درباره براندازی شوروی از سوی «بوریس یلستین» می‌گوید که زمینه این پیروزی غرب مرهون شبکه‌ای از عوامل آشکار بود. این عوامل در ملاءعام همان کاری را انجام دادند که CIA در خلوت انجام می‌داد. این شامل پرداخت پول و حمایت اخلاقی از گروه‌های سمپات و کار برای براندازی حکومت کمونیستی شوروی بود. بنیانگذار NED می‌گوید که پدیده شبکه سازی چیزی بود که ما در آن متخصص شده‌ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
ماجرای عماد شرقی معاون بین‌الملل سرآوا (هلدینگ بالادستی دیجی‌کالا) در سال ۱۳۹۹ مشخص کرد که حکایت برخی سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب و کار صرف است. اتهام عماد ادوارد شرقی جاسوسی نظامی بود! این نشان می‌دهد باید از کمی بالاتر به پازل سکوها در ایران نگاه کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید، صرفا با تکیه بر اطلاعات آشکار است.
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ میاموتو موساشی
۰۳:۳۲ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
دنیای امروز، عصر عملیات آشکار است. دنیا دیگر در سایه نمی‌چرخد. پایان جنگ جهانی دوم آغازی بر یک بازی بزرگ ۴۰ ساله بود. سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) آمریکا جبهه‌ای مخفی علیه رقیب شرقی گشود تا تئوری حکمرانی خود را در کشورهای بلوک رقیب اجرایی کند. اما واشنگتن پس از ۲ دهه جاسوس بازی به این جمع بندی رسید که ایجاد پایگاه هوادار در کشورهای هدف تنها از طریق شبکه مخفی میسر نیست. در همین راستا بود که بنیادی تحت عنوان موقوفه ملی برای دموکراسی (NED) در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط دولت رونالد ریگان تأسیس شد.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۱:۰۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
میدونید حلقه گمشده این ماجرا چیه؟! هزاران سکوی ایرانی که زودتر و شاید بهتر از این به اسطلاح استارت اپها شروع کردن و به دلیل حمایت نشدن از لحاظ مالی و جواز کار و سنگ اندازی ذینفعان مجبور شدن تعطیل کنن ولی این مجموعه ها با حمایت خارجی الان کل بازار رو گرفتن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
پلتفرم‌ها و کسب و کارهای استارت‌آپی یک تجربه مفید جهانی اند که به اعتقاد کارشناسان به مرور عمده وظایف دولتهای سنتی را برعهده می‌گیرند و حکمرانی پلتفرمی جایگزین دیوان سالاری های پرهزینه سنتی می شود. شکی نیست که از این تجربه جهانی باید در کشورمان بهره بگیریم اما این گزارش به پشت پرده برخی شرکتهای به ظاهر استارت‌آپی که عمدتا در یک زمان خاص با حمایت خارجی و در سایه غفلت به صورت انحصاری رشد کرده، می پردازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
دمشون گرم
به وا.. اگر ذره ای برای مسولین اهمیت داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
ماجرای بازداشت معاون بین‌الملل سرآوا به اتهام جاسوسی نظامی نشان داد اقدام سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب و کار صرف است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
بستن و تعطیل کردن خوب نیست. همه را به نفع دولت مصادره کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
بهانه این گزارش، تصاویری است که از کشف حجاب جمعی از کارکنان دیجی کالا و تعدادی دیگر از سکوهای اینترنتی در فضای مجازی منتشر شد. شرایطی مشابه سفارت‌خانه‌های خارجی مقیم تهران که قوانین پوشش خود را مطابق با قانون کشور متبوعشان تعریف کرده‌اند. همین سکوها مهرماه سال گذشته نیز سمپات اغتشاشات بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
اما اقدام شبکه‌ای سکوهای اینترنتی فراتر از موضوع کشف حجاب است. ماجرای عماد شرقی معاون بین‌الملل سرآوا (هلدینگ بالادستی دیجی‌کالا) در سال ۱۳۹۹ مشخص کرد که حکایت برخی سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب و کار صرف است. اتهام عماد ادوارد شرقی جاسوسی نظامی بود! این نشان می‌دهد باید از کمی بالاتر به پازل سکوها در ایران نگاه کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید، صرفا با تکیه بر اطلاعات آشکار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
باورم نمی شه که در پوشش یک کسب و کار، این خیانت های بزرگ رو به کشور می کنند
اینها شایسته ادامه فعالیت نیستند
قطعاً افراد شایسته را جایگزین اینها کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
به این خائنین به وطن و حامی ومزدور امریکا رحم نکنید این پروها نون ایران را می خورندونوکری امریکا واسرائیل را می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
به نظر می‌رسد عواملی در شبکه استارت‌آپی مستقر در ایران، سکوها را وارد بازی جربزه مرغ (Chicken Game) با نظام کرده‌اند. این مدل از منازعه در تئوری بازی‌ها شبیه به دوئل‌های هالیوودی است. دو طرف سوار بر ماشین با سرعت به سمت هم می‌آیند تا در انتها مشخص شود چه کسی تسلیم می‌شود. غفلت برخی مسئولین و ایجاد شرایط انحصار برای این پلتفرمها و عدم نظارت، با ادبیاتی مثل دفاع از کسب و کار و ایجاد اشتغال و نظایر آن تقلیل ماجرا و ساده اندیشی است که هر چقدر بیشتر تعلل شود خسارات آن جبران ناپذیرتر خواهد شد.

خدایا فقط خودت کمک کن تا دشمنان ایران به زانو درآیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
لطفا برخورد شود با این هنجارشکنی ها جمع کنید این مرکزهای فساد را لعنت بر منافق بی حجاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
لعنت بربهائیان که هرچی میکشه ایران ازاین فرقه ظالس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اگه این شرکتها بسته بشن فروش تو بازار آزاد چند برابر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
واقعا یه مشت درخت بزارن جای مسئولین کشور، قطعا وضع کشور بهتر خواهد بود. از دید مسئولین کشور، همه چی امنیتی. بابا جمع کنید این بساط مسخره بازیتون، بگید میخواید این شرکت ها را به زور بگیرید بدید به بچه های خودتون. دیگه این دروغا چیه میدین به خورد مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
درخواست می شود یه نیم نگاهی به فروشگاههای بزرگ که جند سالی است در حاشیه شهرها راه اندازی می شود !!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
خب که چی؟ وقتی قرار نیست هیچ غلطی کنن برای جلوگیری از کاراشون!!! اینا همه یا آقازادن یا وصلن به آقاها و آقازاده ها
قوه قضاییه فاسد و پارتی بازی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اونی که بخواد بفهمه میره و پیگیر میشه و میفهمه. اونی هم که نخواد بفهمه هیچ وقت نمیفهمه. توجه داشته باشید که در این چند روزه دنیا جایگاه شما کجاست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اینا را هم فراری بدید درست برگردیم به عصر دقیانوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
نگران نباش.اینقدر نخبه در کشور داریم که برای آمریکا غش و ضعف نمیرن.اینها کار رو به دست میگیرن و برای ایران کار میکنن و به عصر دقیانوس نمیریم.ما نیازی به غربگداها و خیانتکارها و وحوش بیحجاب نداریم... خود تحقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
عهددقیانوس بهتراز یه مشت خائن بی فرهنگه وطن فروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
با بودن این ها در عصر حجر خواهیم بود که انسان ها مانند حیوانات عریان زندگی می کردند.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۱:۰۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
برخلاف مدل های استارت‌آپی که یک ایده را به محصول تبدیل و آن را تجاری سازی می‌کند، اکوسیستم استارت‌آپی ایران صرفا مدلی از کپی سکوهای اینترنتی غربی است که به دلیل عدم حضور نسخه مشهور خارجی در ایران و ایضاً سرمایه‌های مشکوک خارجی، بعضا به صورت انحصاری بازار را به دست گرفته‌اند. به عنوان نمونه، دیجی‌کالا به دلیل عدم حضور آمازون در ایران و همراهی برخی نهادهای حاکمیتی بود که توانست با استفاده از انحصار موجود رشد کند. همین موضوع برای برخی سکوهای مشابه داخلی نیز صدق می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
چرا؟؟؟؟
این همه جوان تحصیلکرده باهوش - اتفاقا با اینها به جهالت اولیه باز می گردیم
کشوری که موشک را در آسمان با هوش مصنوعی به روزترین تکنولوژی دنیا تغییر جهت می ده نمی تونه یه فروشگاه مجازی درست کنه - خیلی از نوجوان های ما الان می تونن این کسب و کار دیجی کالا و ... را مدیریت کنن چه برسه به قشر دانشگاهی و فرهیخته مون
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ میاموتو موساشی
۰۳:۳۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
فرهیختگان ما ، شهدا هستند و رهروان ولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
این چه حرفیه در دنیا هم میاد اگه یه عده ای کثیری که میخوان خلاف موج جامعه پیش برن و جامعه رو میخوان باب میل کسایی دیگه سوق بدن و از مردم این جامعه اسلامی بهره برداری کنن واقعا که حالا اینا هم برن پس نسل بعد چی میشه یه نسل دیگه یه نفر دیگه یه عده ی دیگه ای میان روکار حس رقابت و هم زیستی در جامعه به وجود میاد خود همین آمریکا تو جامعش وقتی وارد میشی اگه نتونی تو کسب کار همسو دولت آمریکا نباشی به راحتی میاد در شرکت رو تخته میکنه همه جا همینطوریه
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
آخ آخ آخ چه نوابغی هم هستند بخصوص توی دیجی کالا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
برخی پلتفرم ها کماکان فیلم هایی که بازیگران آن در اغتشاشات و بعد از آن مشارکت داشته اند را پخش می‌کنند و حتی فیلم های با بازی بازیگرانی همچون خودشیفته ی فراهانی را در پلتفرم دوبله و پخش می‌کنند و گاهی اوقات سانسورهای پوششی بازیگران به خوبی انجام نشده و....
من مخالف فعالیت و کسب و کارها نیستم. در کار انتشار فیلم ها بویژه زیرنویس فری لنسرهای زیادی نان می‌خورند اما رعایت برخی شئون اخلاقی و اسلامی مورد انتظار است. هرچند من مختار به انتخاب و دیدن و ندیدن هستم. اما وظیفه مدنی من درخواست رسیدگی و نظارت بیشتر بر محتوی و نوع فیلم های درحال انتشار در پلتفرم‌های موجود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
استارت آپ فقط اونایی که لوازم یدکی و لوازم فیزیکی یا نرم افزار تولید میکنن باید حمایت بشن و زدن سایت های کسب و کار استارت آپ و دانش بنیان و این حرفا محسوب نمیشه
France
شاهرخ
۲۲:۰۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
نقره داغ کردن این موسسات با جریمه های هنگفت و مجبور کردن به اخراج خاطیان یک نمونه هست و در ضمن باید هر کسی مطابق قانون عمل نکند پاسپورتش مادم العمر باطل شود باید به هر نحوی هزینه متخلفین بسیار بالا برود و جرأت تخلف نداشته باشند. در کشورهای غربی و همان کشوری که عاشق آن هستند متخلفین انچنان نقره داغ می شوند که تا آخر عمر نمی توانند خود را بالا بکشند برای همین کسی جرأت تخلف ندارد و در تخیله خود نمی گنجاند که تخلف کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
عده ای بی شرافت نون این کشور و ملت رو میخورن و نمکدون میشکنند!!! این هم خودش خیانته و جزای خیانتکار اقدام قانونیه!! بله ما هم از این شرکت ها کالا و خدمت می گرفتیم اما بعد از روشنگری ظلم به مردم ،حتما تجدید نظر میکنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
دیجیکالا نقش مهمی در قاچاق کالا و پولشویی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
حالا که لو رفتن خودشونو جمع می کنن . چقدر خیانت تو این مملکت عادی شده و قبحش ریخته . عجیبه واقعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
بایستی برخورد جدی وبا اقتدار با این شرکتها شود که پایمال کننده خون شهیدان ودستاوردهای انقلاب هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
جاسوس خانه
Turkey
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
نصف کشور جاسوس آمریکاست نصف دیگش جاسوس روسیه شما فک کنم جز گروه دومی برای همین ناراحت شدی !
Turkey
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
به کوری چشم دشمنان ایران از همه شون حمایت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
فتاح
۲۱:۲۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
شما اول وی پی ان رو خاموش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
به کوری چشم دشمنان ایران و غربگداها همه وحوش بیقانون را به درک واصل میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
جالبه که حامیان پیام شما هم اندک هستند
از هر کسی و هر جریانی که بخواد به کشور ضربه بزنه حمایت نخواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
منافقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
سریع جایگزین ملی آن ها را بیارید و به قبلی ها ممنوعیت فعالیت بدید.
این ها را هم محاکمه کنید. ما نباید راجع به امنیت ملی کوتاه بیاییم . منافع ملی که شوخی بردار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
زمانی که مانع از برگزاری اعتراضات قانونی شوید، فتیله اغتشاشات را روشن کرده‌‌اید.
مقداری آب اگر از هر طرف با سنگی تماس یابد، آن را خیس می‌کند، در صورتی که اگر قطره قطره بر آن بچکد، آن را می‌شکافد. بدین دلیل هرگز نباید احساسات عمومی را سرکوب کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اینها رو چرا برای ما می گویید؟
اگر مجرم و متخلف هستند بهشون امان ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
آقای اژه‌ای چرا برخورد مناسب با این شرکت‌های دیجی کالا طاقچه بله ووو نمی کنید مترسی ازچه از خدا بترس از آتش جهنم از خشم خدا از فردا جلو امام علی اماحسین و اهل‌بیت یا از کارت استفا بده یا برخورد قاطع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
همه شرکتها دوربین دارند دوربینهاشون راچک کنید میفهمید رعایت شئونات را میکنند یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
عالی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
به این گونه موارد وارد شوید ،مستند ،سریال بسازید تا روشنگری شود
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۹:۲۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اصولا این بازی ها میتونه تکاپویی برای دیده شدن و مطرح شدن باشه !! همین استارت آپ ها که گردش مالی چندین و چند میلیاردی دارن و ثروت زیادی هم واسه خودشون جمع کردن ، حالا گشنه ی دیده شدن هستن و از احساسات هیجانی یه عده ای دارن سوء استفاده میکنن و به شعور مردم توهین میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
وقتی دیجی کالا زیر دونگ دادن در میرود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
ببندید تعطیل کنید این شرکتهایی که اینقدر پررو و بی شرف هستند
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۳:۳۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
قبل از اونا ، باید در این سایت را گِل گرفت ، برای هرزگی و بی حرمتی به شهدا و سرداران سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ سردار سلامی
۰۳:۳۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
کلیدواژه دموکراسی سلاح آمریکا برای تضعیف دموکراسی، تفرقه‌اندازی میان یک ملت و دخالت در امور داخلی کشورها بوده که عواقب فاجعه باری به بار آورده است. نظیر آنچه سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ در اوکراین رخ داد و این کشور را تبدیل به میدان جنگ نیابتی ناتو با روسیه کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اول اینکه تکنولوژی بدرد ایران نمی خورد و کسی نباید در این زمینه سرمایه گذاری کند چراکه اخر و عاقبت خوبی در انتظارش نیست. نکته بعد اینکه در ایران باید تمام شرکتها دولتی و زیر نظر صددرصد نظام باشند و ازخودمسئولان و اشنایان مسئولان شرکتها را مدیریت کنند چراکه دید مسئولان ما به همه چیز امنیتی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
صرفا جهت اطلاع شما شرکت های دانش بنیان خصوصی و جدا از دولت و مسئولان در زمینه تکنولوژی فعالیت دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
چرت نگو لطفا. پس چرا توی این چند سال کسی کاری باشون نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
برو بازجویی ازتیک تاک را ببین بفهمی گجا امنیتی تره تو بازجویی ازمدیر تیک تاک میپرسند برنامه توانایی تشخیص چهره داره بعد ازساعتی دوباره خانم دکتر به بهانه حمایت ازحقوق کودکان ازش میپرسه برنامه توانایی داره که چشم و چهره بچه را تشخیص بده وبفهمه چند ساعت از برنامه استفاده کرده ولی ازجواب تیک تاک که توانایی تشخیص چهره را نداره خوشحال میشه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
چرت و پرت نگو ...
همه خوب میدونیم که استکبار چرا دنبال نفوذِ و از هر طریقی شده با هر روشی این کار رو میکنه
طوری و از جایی نفوذ میکنه که هیچ کس فکرش رو هم نمیکنه

پس بی خود مزخرف نگو ..
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۳:۳۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
سایپ در ادامه می‌نویسد: «یک بخش خصوصی قوی برای کار کردن به یک دموکراسی شکوفا نیاز دارد و بالعکس.» اما تقویت بخش خصوصی چه ارتباطی با دموکراسی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
استارتاپ های که پرسنل کشف حجاب کردند و نوکر آمریکا هستند.باید بسته شوند.اینها از داخل خیانت می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
هرچقدر هم تلاش کنید ما از دیجی کالا و امثال اون حمایت میکنیم تا جوونای کشور از نون خوردن نیوفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
دیجی کالا قیمت یک کالا رو بیشتراز قیمت واقعیش میفروشه!!این نون خوردن نیست کلاهبرداریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
به نظرم همین ها اگه پاش بیفته چنان خیانتی به جوان های مملکت میکنن که اون سرش ناپیدا !!! فکر کردی امثال تو جز به عنوان مصرف کننده و یا وسیله ، ارزشی برای امثال دیجی کالا دارن ؟! چقدر تو خوش خیالی ! جوون های کشور ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
هرچی باشه خیلی از مردم نونشون رو از اون در میارن قیمت جنس هارو باید تعزیرات بررسی کنه
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۲۰:۳۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اون موقعی که برانداز ها دیجی‌کالا را تحریم کردن این ما بودیم که از دیجی‌کالا حمایت کردیم نه شما ولی الآن شرکتی که به نظام لگد بیاندازد را حمایت نمی‌کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
آره حمایت کن
از این جاسوس خانه بایدم حمایت کنید

مشکل شما شغل جوانان نیست مشکل شما حماقت و نادانی تونه که هر چقدرم سند و مدرک نشونتون بدن همون نادان دیروز هستید فرقی به حالتون نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
خرید دیجی کالا همش ضرر هست... گول میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اتفاقا بهائیهای کثیف پشت این جریانات وشرکتهان وگرنه تاحالا ورشکست بودن
چون عماکردعالی نداشتن وندارن
نمونش دیوارکه توبخش مسکن خون ملت رومکیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
جوان های کشور اگر غیرت و خواهر و مادر دارن نباید بزارن بی حجابی تو جامعه رواج پیدا کنه پس اون عده کثیر که تو ساختمان شرکت دست به اینکار زدن یه مشت آدم بی غیرت و بی ناموس هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
تو که حمایت میکنی از این جاسوسا نکنه بهائی هستی
خیلی داری خود زنی میکنی براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
جالب بود.
آخرین اخبار