رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور گفت: ایده تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تحول و ارتقاء در دیپلماسی فرهنگی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی پور صبح امروز ۱۵مرداد ماه در اولین نشست دوره‌ی آموزشی نمایندگان فرهنگی در شرف اعزام، ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری سیدالشهداء علیه السلام گفت: ایده تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تحول در دیپلماسی فرهنگی و عمومی جمهوری اسلامی ایران بود و علت آن ارتقاء جایگاه دیپلماسی فرهنگی، تعریف شورای عالی فراگیر منصوب رهبری، تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی کشور و سیاست گذاری و راهبری واحد و همچنین پرهیز از اقدامات جزیره‌ای و تقسیم کار ملی پرهیز از نوسانات ناشی از تغییر دولت‌ها بود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور با بیان اینکه نظام جهانی دچار تغییراتی شده است گفت: هژمونی غرب به ویژه در حوزه اقتدار سنتی خود یعنی بعد نظامی دچار افول شده است، این افول با واژگانی، چون قرن آمریکایی به سر آمده و یا با عنوان دوران پسا آمریکایی و قرن آسیایی روایت می‌شود.
 
وی ادامه داد قرائن موجود حکایت از تغییر در نظم موجود جهانی و قرار گرفتن جهان در یک پیچ تاریخی دارد. تغییر مسیر جریان اجتماعی مورد حمایت غرب از رویکرد‌های تبلیغی و ترویجی نظیر صدور دموکراسی، به نوسازی رویکردهاو بازآرایی جریان‌های ضد ارزشی نو فمنیسم و تلاش همه جانبه برای فروپاشی دیرپاترین نهاد فطری و بشری یعنی خانواده تصدیق کننده از نفس افتادن جریان مدعی اداره دنیا در حوزه اجتماع و فرهنگ است.
 
حجت الاسلام ایمانی پور با اشاره به جریان‌های موجود در سطح منطقه بیان کرد: جریان فرهنگی انقلاب اسلامی در سطح منطقه با میدان آوردن عنصر اصلی و مهم هویت مردم منطقه یعنی باورمندی عمیق به دین و اسلام از یک سو و نهادینه کردن منطق مقاومت از سوی دیگر به یک جریان موثر اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده که انبوهی از وفاداران و دوستداران مشتاق و علاقمند را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه به چرایی باز مهندسی تحول در ساز و کار دیپلماسی فرهنگی کشور پرداخت و بیان داشت: جهان در حال تغییر است ازجمله ما شاهد سرعت گرفتن تحولات جهانی و منطقه‌ای و فاصله گرفتن از منویات موسس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور که همان قرارگاه بودن مشترک برای امور فرهنگی بین المللی بوده است هستیم و همچنین ورود به گام دوم انقلاب و توسعه نگاه تمدنی و تغییر نگاه به دیپلماسی فرهنگی و عمومی از ابزار به هدف ناکارآمدی شیوه‌های رایج در دیپلماسی و تغییر در ابزار‌ها و تنوع یافتن نیاز‌های مخاطبین و توسعه دامنه کنشگران از سوی دیگر ایجاب می‌کند که ما به صورت جدی به باز مهندسی در ساز و کار دیپلماسی فرهنگی کشور بپردازیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان بیان داشت ما انتظار نسل جدیدی از نمایندگان فرهنگی را داریم نمایندگانی تسهیلگر و نه تصدی گر.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار