مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: نخستین مرکز پرورش ماهی تیلاپیا به عنوان یکی از  تولیدات آبزی سودآور در این شهرستان غربی خراسان رضوی فعال و راه‌اندازی شد.

علی اکبر قارزی گفت: در این مرکز پرورش ۸۶۰ قطعه بچه ماهی از نوع تیلاپیا که یکی از باصرفه‌ترین آبزیان قابل پرورش در مناطق کم آب است، رهاسازی شده است.

وی تصریح کرد: تیلاپیا در بین ماهیان پرورشی از شرایط خاص و منحصر به فردی برخوردار است و مقاومت بالای آن نسبت به کمبود اکسیژن و تغییر نامساعد محیطی، این ماهی را به گونه مطلوبی برای آبزی پروران تبدیل کرده است.

قارزی با اشاره به اینکه شهرستان جوین دارای ۵۵ استخر گرمابی و سردابی است، افزود: پرورش تیلاپیا به دلیل ویژگی های زیستی، آب کمتری نیاز دارد لذا با توجه به چالش ﮐﻢ آﺑﯽ و ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ، امکان توسعه پرورش این گونه ماهی در مناطق مرکزی و کویری کشور فراهم است.

وی افزود: وجود منابع آبی مستعد آبزی پروری شامل چاه نیمه‌ها و چاه ‌های کشاورزی، سودآوری مناسب فعالیت‌های پرورش ماهی و تاثیرات پساب خروجی استخرها بر افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و دامی از عوامل توسعه فعالیت‌های شیلاتی در این شهرستان است.

قارزی گفت: شهرستان جوین به عنوان قطب تولید محصولات راهبردی، ظرفیت خوبی برای ترویج پرورش ماهی دارد که با برگزاری کارگاه های آموزشی و فضای مجازی می توان دانش کشاورزان و متقاضیان را در این زمینه ارتقا داد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست ۲ سال گذشته مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در سبزوار و غرب خراسان رضوی را صادر کرده است و هم اینک ۶ واحد پرورش این نوع ماهی در شهرستان های سبزوار و جوین فعالیت دارند.

جوین در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.