دستیار رئیس جمهور برزیل در سخنانی گفت هرگونه مذاکره درباره اوکراین باید تمامی طرفین درگیر در جنگ را دربرگیرد.

سلسو آموریم، نماینده ویژه رئیس جمهور برزیل در مسائل بین المللی در سخنرانی خود در قالب ویدئو کنفرانس بین المللی در عربستان با موضوع اوکراین گفت: برگزاری هر گونه مذاکرات واقعی برای حل و فصل شرایط در اوکراین بدون مشارکت روسیه غیر ممکن است.

به گزارش اسپوتنیک، وی افزود: همانطور که ما قبلا به دفعات اعلام کرده ایم، هرگونه مذاکرات واقعی می‌بایست در برگیرنده تمامی طرفین درگیر در جنگ اوکراین باشد. اگر ما واقعا صلح می‌خواهیم، باید به هر طریقی روسیه را در این روند وارد کنیم.

 سلسو آموریم تاکید کرد: در برزیل ابتکارات چینی و آفریقایی در مورد اوکراین مهم است و رشد تعداد کشور‌هایی که آمادگی میانجیگری بین مسکو و کی یف را دارند، مثبت ارزیابی می شود.

دستیار رئیس جمهور برزیل افزود: نگرانی روسیه درباره مسائل امنیتی با زمینه تاریخی بی پایه و اساس نیست. ایجاد صلح پایدار می‌بایست دربرگیرنده نگرانی مستدل تمامی طرفین در حوزه امنیتی در قالب حقوق بین الملل باشد. این تنها در مورد درگیری روسیه و اوکراین نیست. این یک بخش دیگر از تقابل دیرینه روسیه و غرب است.

به عقیده این دیپلمات برزیلی، مسئله ساختار پایدار‌تر امنیتی در اروپا باید یکی از موضوعات مذاکرات باشد. ولی مهم است که سطح غیر رسمی «تبادل نظر» کنونی در مورد حل و فصل درگیری را بدون پافشاری بر جمع بندی «نتایج رسمی» حفظ کرد.

پیشتر رسانه‌ها اعلام کرده بودند که عربستان سعودی در نظر دارد در ماه آگوست اجلاسی را با حضور ۳۰ کشور جهان در مورد بحران اوکراین برگزار کند، این در حالیست که از روسیه برای شرکت در این اجلاس دعوت بعمل نیامده بود. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید روز پنجشنبه ضمن اذعان به اینکه انتظار زیادی از این نشست ندارد، خاطر نشان کرد که واشنگتن این اجلاس را عرصه‌ای برای پیشبرد «نقشه صلح» طراحی شده توسط کی یف ارزیابی می‌نماید.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز شنبه و همزمان با آغاز این نشست در جده عربستان با موضع گیری درباره برگزاری این نشست اعلام کرد که تحکیم تصمیمات در خصوص بحران اوکراین در سطح سیاسی بدون مشارکت روسیه پوچ و بی معنی است.

پیشتر آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک اعلام کرده بود که بدون حضور روسیه در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار