مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: ظرفیت بازچرخانی پساب در تصفیه‌خانه‌های این استان ۳۵ میلیون متر مکعب در سال است.

علیرضا نعمت سلطانی گفت: در حال حاضر تمامی پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان، یا به مصارف کشاورزی می‌رسد یا در حوزه‌های آب‌خوانداری مدیریت می‌شود و فعلا استفاده مدنظر از پساب در بخش صنعت صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل می گوید: برای اینکه استفاده پساب در بخش صنعت عملیاتی شود، باید دستگاه‌های متولی آب از جمله شرکت آب منطقه‌ای در چارچوب قانون، با قطع آب صنایع بزرگ و هدایت آنها به استفاده از پساب همکاری کنند.

او همچنین با اشاره به وجود صنایعی در استان از جمله پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی گفت: تخصیص پساب در استان عملا مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است و فقط نیروگاه سبلان سالانه یک میلیون مترمکعب از پساب برداشت می‌کند که از یک ماه پیش شروع شده است و ۲ میلیون متر مکعب نیز برای کارخانه فولاد اسفنجی اردبیل پیش فروش شده است که به محض اجرای خط انتقال، این کار محقق خواهد شد.

نعمت سلطانی می گوید: مجتمع معدن مس مشگین‌شهر نیز ظرفیت استفاده از پساب را دارد و در سطح استان، امکان تامین آب مورد نیاز بخش صنعت از بازچرخانی فاضلاب را داریم.

او با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع آب موجود افزود: در جایی که پساب وجود دارد صنایع نباید از آب آشامیدنی برای مصارف خود برداشت کنند و باید با بازچرخابی پساب‌ به تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت، فضای سبز و کشاورزی کمک کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: کاهش بارش‌ها و منابع آبی، خشکسالی و فرونشست‌ها از مشکلات جدی در تامین آب مورد نیاز بخش‌های (آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و خدمات) است و اجرای پروژه‌‎های جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در هر شهر و کشور، از شاخص‌‎های توسعه به شمار می‌رود.

نعمت سلطانی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های فاضلاب در استان اردبیل افزود: اجرا و بهره‌‎برداری از این طرح‌ها در بهداشت و حفظ محیط زیست اهمیت دارد و عدم مدیریت و استفاده از پساب‌ و بازچرخانی آن در بلند مدت سبب آلودگی محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

او گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو و حمایت‌های مجلس در قانون بودجه و مشارکت بخش خصوصی تلاش می‌کنیم پساب را بازچرخابی، تصفیه و در اختیار بخش صنعت، کشاورزی و خدمات قرار دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.