فرودگاه بیرجند به‌رغم داشتن زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت مسافری قابل توجه با چالش لغو مکرر پرواز‌ها رو به رو شده که سرگردانی و نارضایتی مسافران را به دنبال داشته است.

سال‌هاست مسأله کمبود و لغو پرواز‌ها در خراسان جنوبی مطرح است، هرچند مسئولان برای برقراری پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی پیگیری و مذاکره کرده‌اند، اما این مسأله به طور کامل حل نشده است.

در ۱۰ سال گذشته بسیاری از پرواز‌ها با صندلی خالی بیرجند را ترک می کردند و نیاز به مشوق مالی و تسهیلاتی داشتند که بتوانند پرواز‌های استان را انجام دهند، اما طی چند سال گذشته و با توجه به توسعه خراسان جنوبی ظرفیت مسافری هم در فرودگاه بیرجند افزایش یافته و اکنون مشکل کمبود مسافر در بیرجند نداریم.

فعالیت مستمر شرکت‌های راهسازی و راه آهن، هلدینگ‌های معدنی، حضور تجار و بازرگانان مرز‌ها و سرمایه داران، توسعه کارخانه‌هایی مانند کویرتایر، افزایش معادن در حال بهره برداری و شناسایی پهنه معدنی استان، افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و گردشگری استان باعث شده تا نیاز به پرواز‌ها بیشتر شود.

روند توسعه استان شتاب گرفته و نیازمند ارتباط بیشتر مدیران با وزارتخانه‌ها و مدیران کشوری است همچنین حضور مسئولین کشوری در خراسان جنوبی افزایش یافته است و همه این موارد باعث شده تا تقاضا برای برنامه پایدار پروازی افزایش یابد. 

بحران در پروازها/وقتی دود کمبود ناوگان به چشم سرمایه گذاران و مردم می‌رود

خروج از بحران پروازی با همکاری ایرلاین‌های مختلف

کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی گفت: برای اینکه برنامه پایدار پروازی داشته باشیم و از بحران پروازی خارج شویم باید از ظرفیت ارتباطی مدیران داخل استان، مدیران هم استانی در خارج از استان استفاده کرده و جمعی از نخبگان، نمایندگان مجلس، مدیران، استاندار و معاونین استاندار، فعالان اقتصادی، معتمدین بیرجند و فعالان هوانوردی دور هم جمع شوند و کارگروهی تشکیل دهند تا با داشتن یک برنامه مشخص برای پایداری پرواز‌ها تصمیم گرفته شود.

او همچنین افزود: فرودگاه بیرجند باید یک برنامه پروازی متشکل از ایرلاین‌های مختلف داشته باشد و از توان چند شرکت هواپیمایی بهره‌مند شود تا بتواند نیاز مسافربری خود را تأمین کند.

مردم برنده رقابت ایرلاین‌ها

کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی گفت: در همه فرودگاه‌های دنیا فصل‌های پرمسافر و کم مسافر می‌شناسند که براساس شرایط اقلیمی، فرهنگی، اقتصادی، فرهنگی و ظرفیت مسافربری هر استان و شهر و کشور متفاوت است.

او افزود: دیگر استان‌ها به این نتیجه رسیده اند که اگر از ظرفیت چند ایرلاین استفاده شود می توان شاهد برنامه پروازی پایداری بود، حتی استانی مانند کرمان که ایرلاین بومی ماهان را که یکی از شرکت‌های هواپیمایی پرقدرت ایران است را دارد، اما از ایرلاین‌های مختلف استفاده می‌کند تا در صورت بروز مشکل فنی ایرلاین‌های دیگر فرودگاه را پوشش دهند تا آسیبی به برنامه پروازی فرودگاه نرسد.

کاشانی بیان کرد: حضور ایرلاین‌ها در کنار باعث ایجاد رقابت می‌شود که این رقابت می‌تواند براساس دادن خدمات باکیفیت بالاتر، یا ارائه خدمات مشابه با قیمت مناسبتر باشد که برنده این رقابت مردم هستند و هر کس می‌تواند با هر نوع توانمندی اقتصادی یا هر سطح توقعی از کیفیت خدمات، از پرواز‌های مختلف استفاده کند.

بحران در پروازها/وقتی دود کمبود ناوگان به چشم سرمایه گذاران و مردم می‌رود

ظرفیت مسافری فرودگاه بیرجند توجیه اقتصادی دارد

طهماسبی مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: بر اساس مبنای تحلیل آماری به طور متوسط برای مسیر بیرجند-تهران-بیرجند ۵۰۰ نفر به صورت روزانه ظرفیت داریم.

برای مسیر بیرجند_مشهد_بیرجند نیز سه پرواز ۱۰۰ نفره در هفته ظرفیت مسافری در فرودگاه بیرجند داریم که می تواند نیاز استان را پاسخ دهد.

طهماسبی بیان کرد: شرکت هواپیمایی پارس ایر تمامی پرواز‌های هفتگی خود در مسیر تهران - بیرجند - تهران را به دلیل چک فنی هواپیما‌ها تا اطلاع ثانوی ابطال کرده است.

 مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه محدودیت شدید ناوگان در کشور، برقراری پرواز جدید را با مشکل مواجه کرده است ادامه داد: از طریق نمایندگان و استاندار خراسان جنوبی در حال رایزنی با ایرلاین‌ها برای برقراری پرواز‌ها هستیم.

او عنوان کرد: شرکت هواپیمایی پارس ایر از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ پرواز‌های خود را با هفته‌ای چهار پرواز به فرودگاه بیرجند آغاز کرد که با پیگیری مسئولان، این تعداد به ۱۶ پرواز در هفته افزایش یافت.

بحران در پروازها/وقتی دود کمبود ناوگان به چشم سرمایه گذاران و مردم می‌رود

رایزنی برای برقراری دوباره پرواز‌های پارس ایر

اسحاقی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت بالای پرواز‌ها در توسعه استان گفت: برقراری پرواز‌های مستمر و منظم یکی از دلایل توسعه استان و ورود سرمایه گذاران است که پارس ایر به دلایل فنی تمامی پروازهایش را لغو کرده است.

او افزود: در چند روز آینده به اتفاق استاندار خراسان جنوبی جلسه‌ای را با ریاست شرکت هواپیمایی پارس ایر در تهران خواهیم داشت تا این مشکل فنی را بررسی کنیم که امیدواریم با موافقت ایشان پرواز‌ها به بیرجند دوباره برقرار شود.

اسحاقی بیان کرد: به دنبال رایزنی و مذاکره با مدیران دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان نیز هستیم و از ظرفیت این شرکت‌ها برای برقراری پرواز‌ها در استان حتماً استفاده خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی تصریح کرد: علاوه بر ۳ ایرلاین فعال در استان، با دو ایرلاین دیگر نیز قرار است مذاکره‌ای صورت گیرد که در صورت موافقت، پرواز از این ایرلاین‌ها هم در استان برقرار می‌شود.

او اظهار کرد: نکته مهمتری که هم باید دولت و هم مجلس و قوه قضائیه برای آن اهمیت قائل شوند این است که نبود پرواز‌ها قطعا باعث بحران در توسعه استان می‌شود.

اسحاقی افزود: طی صحبت با رئیس جمهور و حمایت‌های مستقیم ایشان ان شاءالله شاهد پرواز‌های منظم در خراسان جنوبی باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌ای جدی استان در حوزه استقرار شرکت هواپیمایی در استان بیان کرد: در آینده نزدیک به دنبال این هستیم تا یک شرکت هواپیمایی مستقر در استان داشته باشیم که شب‌ها پرواز در استان بماند و صبح‌ها پرواز از استان به تهران انجام شود.

بحران در پروازها/وقتی دود کمبود ناوگان به چشم سرمایه گذاران و مردم می‌رود

تذکر نماینده مردم در مجلس درخصوص نابسامانی پرواز‌ها 

خسروی نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اصل پیگیری‌ها برای برقراری دوباره پرواز‌ها در استان به مسئولان امر بر می‌گردد و نمایندگان می‌توانند از ابزار‌های نظارتی در اختیار مانند تذکر و سؤال برای پیگیری این مشکلات استفاده کنند.

او افزود: پیش از این نیز در مورد نابسامانی‌ها و لغو پرواز‌ها با دو شرکت هواپیمایی صحبت کردیم و در صحن علنی مجلس هم به معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تذکر دادم.

خسروی بیان کرد: چنانچه مستنداتی روشن‌تر به دست ما برسد قطعاً در ادامه پیگیری‌ها انجام وظیفه خواهیم کرد.

بحران در پروازها/وقتی دود کمبود ناوگان به چشم سرمایه گذاران و مردم می‌رود

برقراری مجدد پرواز نیازمند درخواست رسمی است

بهمنش نماینده شرکت هواپیمایی پارس ایر در خراسان جنوبی گفت: تحریم‌های ظالمانه هوانوردی جهان همه ایرلاین‌های کشور را هم در خدمات و هم تأمین قطعات و سرویس‌های دوره‌ای دچار مشکل کرده است.

او افزود: پارس ایر در فرودگاه بیرجند سه فروند هواپیمای بمباردیه ساخت کانادا دارد که ۵۰ نفر ظرفیت مسافری دارد و با توجه به جمعیت استان برای فرودگاه بیرجند مناسب است.

بهمنش بیان کرد: امنیت و استاندار‌های پروازی در اولویت کاری ماست و اگر تأخیر یا کنسلی در پرواز‌ها پیش می‌آید که دلایل فنی دارد در جهت حفظ جان و سلامت و ایمنی مسافران صورت می‌گیرد.

نماینده شرکت هواپیمایی پارس ایر در خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر ۲ فروند هواپیما برای چک فنی فرستاده شده و ۴ روزی می‌شود چک فنی به پایان رسیده و باید برای برقراری مجدد پرواز‌ها درخواست رسمی و کتبی به ما ابلاغ شود.

او از مسئولین و نمایندگان خواست طی مکاتبه‌ای، روز‌ها و تعداد پرواز‌های مورد نیاز استان را اعلام کنند تا با صلاحدید مدیریت هواپیمایی پارس ایر شاهد برقراری دوباره پرواز‌ها در بیرجند باشیم.

لازم به ذکر است در طبس پرواز‌ها به روال قبل برقرار است. 

بحران در پروازها/وقتی دود کمبود ناوگان به چشم سرمایه گذاران و مردم می‌رود

ظرفیت مسافری خراسان جنوبی برای ایرلاین‌ها تبیین شود

کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی گفت: بسیاری از ایرلاین‌ها هیچ شناختی از خراسان جنوبی و ظرفیت هایش ندارند و ما برای آن‌ها یک نقطه روی نقشه هستیم.

او افزود: شرکت‌های هواپیمایی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هستند و باید با آن‌ها با زبان اقتصاد صحبت کنیم و ظرفیت‌های اقتصادی را تبیین کنیم تا بدانند با حضور در خراسان جنوبی بازدهی مثبت خواهند داشت.

کاشانی بیان کرد: بسیاری نمی‌دانند که در حال حاضر ظرفیت روزانه مسافری بیرجند به تهران ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر است و ظرفیت مسافری خالی هم نداریم.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی با بیان اینکه مسیر پروازی بیرجند تهران کاملا اقتصادی است عنوان کرد: فاصله هوایی بیرجند تا تهران یک ساعت و ۱۵ دقیقه است که یک زمان طلایی برای پرواز‌های داخلی است و از نظر اقتصادی به صرفه است و بالاترین سودهی را برای ایرلاین دارد که این موارد باید برای ایرلاین‌ها تبیین شود.

بحران در پروازها/وقتی دود کمبود ناوگان به چشم سرمایه گذاران و مردم می‌رود

برنامه پروازی پربار برای زمستان خراسان جنوبی

ایرلاین‌ها برنامه پروازی داخلی خود را ۶ ماهه برنامه ریزی می‌کنند که برنامه تابستانه آن‌ها از ابتدای سال تا پایان شهریور و برنامه زمستانه از اول مهر تا پایان سال چیده می‌شود.

اکنون برنامه ریزی ایرلاین‌ها برای نیمه دوم سال شروع شده است که اگر هم افزایی مدیران صورت گیرد، شاهد برنامه پروازی زمستانه پربار و منظمی برای فرودگاه‌های خراسان جنوبی با حضور ایرلاین‌های مختلف خواهیم بود.

گزارش از فهیمه کدخدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.