چهارمین فصل از کاوش‌های مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه‌کرد آوج  آغاز شد.

حامد وحدتی‌نسب سرپرست کاوش‌های باستان‌‎شناسی غار قلعه‌کرد گفت: مهمترین دستاورد‌های فصول پیشین کاوش غار قلعه‌کرد، کشف دندان کودک انسان نئاندرتال با قدمت مقدماتی ۱۵۵ هزار سال پیش بود که پس از کالیبره شدن سن­ها در آزمایشگاه موزۀ انسان­شناسی پاریس به ۱۷۵ هزار سال تغییر یافت و این دندان در حال حاضر در موزۀ شهر قزوین برای بازدید عموم به‌معرض نمایش درآمده است.

وی افزود: نتایج آخرین آزمایش­های سال‌یابی برروی مواد فرهنگی غار قلعه­کرد با استفاده از دو روش تشدید چرخش الکترون (ESR) و اورانیوم/توریم حاکی از سن ۴۵۵ هزار سال برای نهشته‌های فرهنگی به‌دست آمده از کاوش‌های فصول پیشین این محوطه است.

وحدتی‌نسب خاطرنشان کرد: رهیافت فصل چهارم کاوش، نمونه ­برداری برای سال‌یابی از لای ه­های زیرین، مطالعه سنت‌های ساخت دست­ افزار‌های سنگی و بازسازی معیشت و دیرین اقلیم محوطه و منطقه است که با تامین اعتبار از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان دردست اجراست.

وی افزود: اطلاعاتی که تاکنون از مطالعه مواد فرهنگی، رسوب­شناسی، بقایای جانوری و سال‌یابی مطلق غار قلعه‌کرد به‌دست آمده حاکی از این است که این غار محل زیست انواع گروه­های انسانی شامل انسان هوشمند، انسان نئاندرتال، انسان هایدلبرگ و انسان راست‌قامت در گستره زمانی حدودا نیم‌میلیون سال پیش تا هزاره­های متاخر بوده است.

غار قلعه‌کرد از مهم‌ترین محوطه­‌های پارینه ­سنگی در ایران و خاورمیانه است که در سنوات گذشته توسط تیم‌های باستان‌شناسی استان قزوین مورد شناسایی و مطالعۀ مقدماتی قرارگرفته بود.

نخستین و دومین فصول کاوش این محوطه در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و فصل سوم با وقفه­ای دو ساله در سال ۱۴۰۱ توسط هیئت مشترک ایران و فرانسه انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.