دبیرکل سازمان جهانی بهداشت پس از پشت سر گذاشتن «گرم ترین» ماه جهان خواستار انجام اقدامات جمعی فوری علیه تغییرات آب و هوایی شد.

تدروس آدهانوم قبریسوس در پلتفرم X (پلتفرمی که قبلاً توییتر نامیده می‌شد) گفت: گرم‌ترین ماه به تازگی به پایان رسید و ما در این ماه شاهد گرمای سوزان، رویداد‌های شدید آب و هوایی، آتش‌سوزی‌های جنگلی و عواقب شدید سلامتی بودیم.

وی هشدار داد: این وضعیت یادآور نیاز فوری به اقدام جمعی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

وی تاکید کرد: کشور‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر تلاش‌های خود را برای دستیابی به راه حل‌های پایدار در جهت ایجاد جهانی خنک‌تر و تاب آورتر برای نسل‌های آینده، افزایش دهند.

به گفته کارشناسان، ماه گذشته میلادی احتمالا گرم‌ترین ماه ثبت شده در جهان بوده است.

در همین حال «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این باره اظهار کرد: دوران گرمایش جهانی به پایان رسیده است. عصر جوشش جهانی فرا رسیده است.

هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سالهاست که اعلام کرده اند که دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. در همین حال عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب و هوایی ال نینو است. 

در عین حال دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می‌کند، بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کرده و آلودگی هوا را بدتر می‌کند. گرما به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می‌کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

منبع: آناتولی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار