معاون وزیر خارجه قزاقستان ضمن اعلام حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی گفت افغانستان با تلاش مشترک جامعه جهانی می‌تواند به یک کشور مستقل تبدیل شود.

قنات تومیش، معاون وزیر خارجه قزاقستان در یک نشست خبری با رسانه‌ها گفت که «مسأله حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه و ترویستی، دیگر در دستور کار ما نیست و ما این موضوع را در همکاری جامعه جهانی، شرکا و همکاران خود» مد نظر قرار خواهیم داد.

طبق اظهارات معاون وزیر خارجه قزاقستان، قرار است از ۳ تا ۵ اوت (۱۲ تا ۱۴ اسد) مجمع تجاری قزاقستان- افغانستان در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود. مهمان‌هایی که از افغانستان وارد قزاقستان می‌شوند، در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند و نمی‌توان محدودیتی برای آن‌ها اعمال کرد.

وی گفت: «علاوه بر این، بیشتر آن‌ها نمایندگان جوامع تجاری یا مردم عادی‌اند.» به گفته قنات تومیش، هدف از برگزاری مجمع تجاری افغانستان- قزاقستان، توسعه بازرگانی میان دو کشور است و این افراد بر توسعه بازرگانی میان دو کشور تمرکز دارند.

معاون وزیر خارجه قزاقستان معتقد است اقتصاد افغانستان هنوز در وضعیت بحرانی است و دو سوم مردم این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و گفت بیش از ۲۴ میلیون نفر با گرسنگی مواجه‌اند و وضعیت بهداشتی در این کشور روزبه‌روز بدتر می‌شود. همه این‌ها شرایط مساعدی را برای افراط‌گرایی و تروریسم ایجاد می‌کند که تهدیدی برای کل منطقه آسیای مرکزی است.

تومیش افزود: «قزاقستان مانند سایر اعضای جامعه جهانی باید از انحراف افغانستان به سمت بی‌ثباتی جلوگیری کند. ما معتقدیم که تنها با تلاش مشترک جامعه جهانی، افغانستان می‌تواند به یک کشور مستقل و باثبات تبدیل شود که از همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان خود برخوردار و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.»

براساس این گزارش، هرچند تعدادی از کشورهای جهان طالبان را دیگر یک گروه تروریستی نمی‌دانند، اما هیچ کشوری تاکنون به صورت آشکار از امکان حذف این گروه از فهرست گروه‌های ممنوعه صحبت نکرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.