سعیدی گفت: انتظار می‌رفت که ثبات بازار ارز باعث متعادل شدن قیمت کالا‌های اساسی شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

معین الدین سعیدی نماینده مردم شهر‌های چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت تامین کالا‌های اساسی در کشور گفت: در شمال کشور تولید خوبی از برنج را داشتیم که اخیرا معاون اول رئیس جمهور دستور آزادسازی واردات برنج را داد.

وی ادامه داد: به هر حال حوزه تنظیم بازار حوزه بسیار ظریفی است، چون در عین حال که باید حمایت لازم از تولید دیده شود باید معیشت دهک‌های متفاوت جامعه هم در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: اگر تولید داخل گران و به صرفه نباشد طبیعتا برای بسیاری از دهک‌های کم درآمد جامعه مشکل ایجاد می‌شود البته دولت و وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارند تا بازار را تنظیم کنند، اما آنچه مهمتر از وضع برنج است وضع کالا‌های اساسی دیگر مثل فرآورده‌های لبنی و مرغ است که هم اکنون شاهد هستیم قیمت مرغ به کیلیویی صد هزار تومان رسیده و از سفره مردم پریده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: با توجه به ثبات نسبی که در بازار ارز وجود دارد باید از بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی تقدیر کنیم، اما این انتظار می‌رفت که ثبات بازار ارز باعث متعادل شدن قیمت کالا‌های اساسی شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و سرچشمه امور از دست مسئولان اقتصادی دارد خارج می‌شود و روز به روز فشار بر دهک‌های کم درآمد بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی مردم از ما نمایندگان این را نمی‌پذیرند صرفا بیان درد کنیم بلکه باید متناسب با مسائل برنامه ریزی کنیم تا در واقع حداقل ثبات را به بازار کالا‌های اساسی برگردانیم.

سعیدی گفت: مهمترین برنامه مجلس برای ثبات در بازار کالا‌های اساسی الزام دولت به تامین سبد کالا‌های اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ بر بستر کالابرگ بود که متاسفانه این موضوع به دلیل نبود اجرای زیرساخت‌های لازم توسط دولت اجرایی نشد و عملا شاهدیم که تلاش‌های مجلس و دولت تاثیری در ثبات کالا‌های اساسی نداشته است.

نماینده مردم شهر‌های چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس اظهار کرد: بسیاری از نمایندگان در تذکراتشان این مسئله را عنوان می‌کنند، اما مردم صرف تذکر را نمی‌پذیرند و معتقدند با توجه به اهرم‌های قانونی مجلس مثل استیضاح، اعمال ماده ۲۳۴ و نظایر آن یک اقدام عملی باید انجام پذیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا برای دهک‌های کم درآمد یکسری سیاست‌های حمایتی وجود دارد که کالابرگ شاید از یک نظر بازگشت به شرایط کوپنی شدن باشد، اما الان شاهد ایجاد یک بحران در حوزه تامین پروتئین مورد نیاز خانوار‌ها هستیم و در چنین شرایطی باید ورود کنیم و طبیعتا انتظار یک اقدام جدی‌تر از طرف مجلس و دولت وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
تنها راه پرداخت سوبسید به کالاهای اساسی هست کاری که کل حاکمان کشور های دنیا انجام میدم و در گذشته نیز در کشور خودمون هم بود ولی از دهه هشتاد یکباره حذف شد و تا کنون مردم درگیر یک حلقه بسته شدن.
آخرین اخبار