رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رزن گفت: سالانه ۶۰۰ متر تابلوفرش ابریشمی با همت فرش بافان شهرستان رزن و درگزین تولید می‌شود.

مجید عربلو گفت: شهرستان‌های رزن و درگزین در سال‌های گذشته در رابطه با تولید فرش دستباف با طرح‌های سنتی فعالیت پررنگی داشت، اما در چهار سال اخیر با توجه به کاهش صادرات فرش و تحریم‌ها و نیز پشتیبان‌های فرش در حال فعالیت در شهرستان و تقاضای بازار بیشتر به سمت تولید تابلو فرش ابریشمی روی آورده اند و تولید فرش دستباف با طرح‌های سنتی کمرنگ شده است.

او با اشاره به فعالیت هشت پشتیبان فرش در دو شهرستان رزن و درگزین گفت: سالانه میانگین ۲۰۰۰ متر فرش دستباف در سطح دو شهرستان تولید می‌شد که در حال حاضر میزان تولید فرش دستباف با طرح‌های سنتی به صورت میانگین به سالانه ۱۰۰۰ متر کاهش داشته است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رزن گفت: با بیان اینکه تا کنون در شهرستان‌های رزن و درگزین ۳۰۰۰ بافنده فرش دستباف فعالیت دارند، گفت: از این تعداد بافنده، ۳۵۷ نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند که با پیگیری و اطلاع رسانی لازم در تلاش هستیم تا مابقی بافندگان نیز از طریق صندوق بیمه روستائیان و عشایری بیمه شوند.

عربلو گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳ نفر از بافندگان فرش دستباف دو شهرستان رزن و درگزین برای دریافت تسهیلات یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی شده اند.

او همچنین از اختصاص ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای برگزاری دوره‌های آموزشی قالیبافی در شهرستان‌های رزن و درگزبن خبر داد و تصریح کرد: از این میزان اعتبار، ۱۱۳ میلیون تومان اعتبار برای برگزاری شش دوره آموزشی در شهر رزن و ۳۷ میلیون تومان اعتبار برای سه دوره آموزشی در درگزین در نظر گرفته شده است که در این دوره‌های آموزشی ۲۷۴ نفر از آموزش‌های قالیبافی بهره‌مند خواهند شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رزن گفت: طی تفاهم نامه اداره‌کل صمت استان همدان با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان این دوره‌های آموزشی به صورت رایگان در فنی‌وحرفه‌ای شهرستان برگزار و در پایان به افراد شرکت کننده گواهی مهارت ارائه خواهد شد.

عربلو با اشاره به اینکه بیشترین قشر بافنده فرش دستباف در شهرستان را زنان خانه دار تشکیل داده اند، گفت: یکی از مشکلات اصلی برای بافندگان فرش دستباف نبود قیمت مصوب برای تولیدات فرش دستباف است که حل این مشکل را مطالبه کرده ایم.

او با اشاره به اینکه ثبت معنوی فرش سنتی روستای سوزن درگزین در حال پیگیری است، گفت: ثبت معنوی فرش سنتی سوزن از نقش مؤثری در احیای طرح و نقش این طرح با قدمت روستای سوزن برخوردار خواهد بود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رزن در پایان از برگزاری جشنواره فرش در شهرستان رزن خبر داد و گفت: با تخصیص اعتبار مورد نیاز این جشنواره در شهرستان برگزار خواهد شد و به طور قطع برگزاری این جشنواره با برپایی نمایشگاه فرش دستباف منطقه در معرفی فرش دو شهرستان رزن و درگزین نقش مؤثری دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.