رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کاهش زادآوری در این استان طی ۴ ماهه امسال گفت: این مسئله بسیار مخاطره آفرین است.

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان امروز (یکشنبه ۸ مرداد ماه) در قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از کاهش زادآوری در این استان طی ۴ ماهه امسال خبر داد.

او گفت: میزان متولدین گیلانی طی ۴ ماه نخست امسال، نشان‌دهنده کاهش زادآوری است و این مسئله بسیار مخاطره آفرین است و نشان می‌دهد اقدامات همگانی و حساسیت در برابر صیانت از جمعیت باید مضاعف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به هزینه‌بر بودن جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره کرد و افزود: خوشبختانه خیران و نیکوکاران گیلانی در همه زمینه‌ها پیشگام هستند و تا حدودی در حوزه جوانی جمعیت نیز مشارکت دارند، هرچند نیازمند تقویت و جلب اعتماد بیشتر در این زمینه هستیم.

آشوبی همچنین بر ضرورت توسعه طب سنتی و اصلاح سبک زندگی، تأمین دارو‌های موردنیاز مردم به ویژه در درمان ناباروری و توسعه خدمات پوشش بیمه‌ای در چارچوب جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأکید کرد.

آغاز توسعه زیرساخت‌های سلامت‌محور در گیلان

او با بیان اینکه از مهم‌ترین الزامات نظام سلامت در جوانی جمعیت، توسعه زیرساخت و تجهیزات موردنیاز است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی حفظ نوزاد و کودک است و خوشبختانه در همین راستا، دستگاه CT اسکن مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور نصب و در آستانه راه‌اندازی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از آغاز توسعه زیرساخت‌های سلامت‌محور در استان خبر داد و گفت: یک دستگاه رادیوتراپی با انرژی بالا، یک دستگاه MRI در لنگرود و یک دستگاه پت اسکن به استان طی روز‌های اخیر به ناوگان تجهیزاتی افزوده شده که قابل توجه است.

آشوبی با بیان اینکه تمام تلاش‌ها باید به کاهش رنج مردم در نظام سلامت منتهی شود، افزود: ما باید از طریق نیازسنجی و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنیم تا اگر بیماری به ما مراجعه کرد، به دلیل کمبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی و یا سایر ملزومات، شرمنده آن بیمار نشویم.

او تأمین، حفظ و ارتقای سلامت مردم را اولویت نخست دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و تصریح کرد: این دانشگاه در مرتبه نخست، فارغ از دین، رنگ، نژاد و جغرافیا، وظیفه تأمین، حفظ و ارتقای نظام سلامت مردم و همچنین تربیت دانشمند و متخصص را برعهده دارد و تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ ایرانی اسلامی و همچنین ترویج آن بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ما باید از طریق نیازسنجی و در جهت کاهش و رفع رنج مردم تلاش کنیم تا اگر بیماری به ما مراجعه کرد، به دلیل کمبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی و یا سایر ملزومات، شرمنده آن بیمار نشویم.

کاهش زادآوری در گیلان طی ۴ ماهه امسال

آشوبی با تأکید بر تبیین دستاورد‌های نظام در بخش سلامت افزود: اقدامات بسیار زیادی در نظام سلامت استان گیلان انجام شده و لازم است در تمامی سطوح، با ظرافت و مستمراً تبیین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.