دبیر ستاد سیاست گذاری تنظیم گری اقتصاد دیجیتال گفت: سوختگیری از طریق کارت بانکی علاوه بر تسریع در روند سوختگیری، هزینه‌ای برای دولت ندارد.

در میز اقتصاد امروز موضوع عرضه سوخت با کارت بانکی مورد بررسی قرار گرفت و آقای نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور، آقای شریفی دبیر ستاد سیاست گذاری تنظیم گری اقتصاد دیجیتال، طبری مدیرعامل شرکت دانش بنیان و نژادعلی مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: میانگین سوخت گیری چقدر است؟

شریفی: با توجه به جایگاه‌ها و میزان ترافیک متفاوت است، اما کمتر از ۲۰ دقیقه نیست. اگر صفی در جایگاه وجود نداشته باشد، مراحل سوخت گیری به طور میانگین ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید.

سوال: اساسا چه تغییری ایجاد شده است؟

نواز: جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت با تلفیق این کارت متفاوت است و به منظور مدیریت یارانه سوخت با توزیع از کارت‌های بانکی اجرا شده است. مدل‌های شبیه به این موضوع روی تاکسی‌های اینترنتی اعمال شده و بسیار موثر بوده است. اما باید در نظر داشت که اخبار شارژ سهمیه سوخت روی کارت‌های بانکی درست نیست.

سوال: جایگاه داران در خصوص این تغییر مطلع شده اند؟

نواز: هیچ اطلاعیه‌ای صادر نشده و با بخش خصوصی مشورت نشده است. وضعیت فعلی ما در خصوص سامانه‌های هوشمند سوخت، اصلا وضعیت مناسبی نیست. آمار خرابی و استهلاک ما بسیار بالاست و دستگاه‌های مستهلک شده اند. علی رغم اینکه تلاش می‌شود دستگاه‌ها به روز نگه داشته شوند، اما قطعه دیگر این کارایی را ندارند.

سوال: فرآیند اعمال مدل‌های جدید چقدر زمان بر است؟

شریفی: سوخت ما به صورت یارانه‌ای عرضه می‌شود به همین خاطر برای تسهیل این موضوع چند راه حل وجود دارد که زیرساخت‌های آن وجود دارد. یکی از ساده‌ترین موارد این است که با کارت بانکی بتوان سوخت گیری کرد.

سوال: سوختگیری با کارت ملی چقدر مزایا دارد؟

شریفی: در کنار تسریع روند سوختگیری، هزینه‌ای برای دولت از نظر صدور کارت سوخت ندارد. این امکان فراهم می‌شود که هر خودرو ۶۰ لیتر با کارت بانکی سوختگیری کند.

سوال: مشکل طرح‌های مشابه چه بوده است؟

طبری: سامانه هوشمند سوخت دو ماموریت اصلی دارد. در ماموریت اساسی مدیریت توزیع سوخت در داخل کشور و ماموریت دوم سهمیه بندی است. در ۴ سال اخیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سامانه هوشمند سوختی را بر اساس فناوری روز ایجاد کرده که به صورت آزمایشی در کیش اجرا شد. مهمترین نکته این است که ماموریت وزارت نفت در بخش توزیع سوخت این است که در هر شرایطی هر مراجعه کننده به جایگاه سوخت باید سوخت دریافت کند. در حال حاضر با توجه به اینکه سهمیه وجود دارد، سهمیه در کارت سوخت است و مراجعه کننده سوخت دریافت می‌کند.

حدود ۵۰ هزار نازل در کشور سوخت رسانی انجام می‌دهند. برای جایگزین کردن کارتخوان مربوطه، باید دید تجهیزات فعلی جایگاه‌های سوخت پاسخگو هستند؟ بیش از ۹۰ درصد تجهیزات فعلی ۴ تا ۵ بار تعمیر شده اند.

سوال: وعده شرکت پالایش پخش در این زمینه به کجا رسید؟

نژادعلی: ما از ۱۵ سال پیش سامانه هوشمند سوخت راه اندازی شده و بحث تحویل سوخت انجام می‌شود. تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت که به کلی وارداتی شرکت‌های دانش بنیان به ما کمک کردند و توفیفات خوبی در بومی سازی حاصل شد. در بحث استفاده از کارت بانکی برای سوخت گیری، در یک جایگاه بصورت آزمایشی راه اندازی شده و در صورت توسعه اطلاع رسانی خواهد شد. فرایند استفاده از کارت در داخل جایگاه حذف کامل کارت هوشمند سوخت نیست. در واقع استفاده از کارت آزاد جایگاه، روی تجهیزات قبلی است.

سوال: طرح تا چه مدت به صورت آزمایشی اجرا می‌شود؟

نژادعلی: پیاده سازی زمانبر خواهد بود و تا رسیدن به نتایج نمیتوان زمان دقیقی را اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
الان مسخره بازیه و اول باید بنزین بزنیم بعد بریم یه جا دیگه کارت بکشیم
آخرین اخبار